tisdag 10 januari 2012

Årets första snödroppar

På promenaden häromdagen upptäckte jag att de första snödropparna slagit ut. I och för sig inte så konstigt med den här varma "vinter" vi har.



Även vintergäcken är på gång.



För en gångs skull sken solen, äntligen kunde jag ta min entimmes promenad. Jag hade bestämt att styra kosan rakt ner mot havet, en promenad som endast tar 15 min därifrån jag bor.



Linnégatan, en gång gick spårvagn nr 4 här, det enda som finns kvar sedan den tiden är rosplanteringen mitt i gatan, som varje vinter skyddas med vassväv. Spårvagnen gick ända ute ifrån Sibbarp till Gustav Adolfs torg en sträcka på ungerfär 6 km.



Området som synes på bild är Bellevue.



Nu är jag nere vid havet, här finns det fortfarande små bodar åt båtfolk och småfiskare.



På andra sidan inloppet ligger Ön, där har det byggts upp en hel stadsdel på utfylld mark.



Hamninloppet användes förut av stora båtar som lastade cement i från Cementa.



Här nere är det mycket populärt att fiska, speciellt när horngäddan går till.












Längre ut håller vattenskidåkarna till, på andra sidan ligger dykarskolan.



Fortsätter man en liten bit till kommer man till en av Malmös många småbåtshamnar Lagunen.



Lagunen ligger skyddat och fint med utsikt in mot Malmö.



Här finns också en av Malmös fina hundrastplatser, här kan jyckarna springa fritt på stora fält.



En dag som denna är det många som tar chansen att gå eller springa på den härliga strandpromenaden. Längre fram på våren och sommaren vimlar det av människor här. Vi har ett fint handikappbad, nudistbad, bågskyttebana, golfbana, bangolf, rugby, fotbollsplaner, kiosker och matställen mm, men framför allt en jättelik sandstrand som är flera km lång.




Efter den långa promenaden blev det slut på julen hemma hos oss, båda granarna blev avklädda,



nissarna nerpackade,



belysningarna bortplockade efter mycket suck och stön :)



Båda granarna hjälptes vi åt att klippa ner, sedan kördes de ut på SYSAV.



Nu åkte stickegrejorna fram. Jag har inte haft tid och ro till det här på länge, får se ifall det blir några mössor och vantar av garnet.






Just nu skiner solen ute och tempen visar 6 grader, det får väl bli en promenad, kanske.



8 kommentarer:

  1. JAA!! Äntligen ett efterlängtat inlägg från "syrran"! Milda Moses, så långt våren - om det nu kan kallas vår i januari - har kommit hos er där nere. Inte för att vi har någon vinter här uppe på Åland heller. Snön, den lilla som kommit, regnade bort imorse, så nu är det barmark och gröna gräsmattor igen.

    Precis som du har jag för avsikt att ta vara på det fina vädret, för solen lyser fraktiskt just nu! Utmärkt läge för en rejäl promenad. Lusten till såna har legat lågt ett tag nu, så det riktigt kliar i pedalerna vid det här laget ;o)

    Ljuset är på väg tillbaka och snart är våren här. Med lite tur kan vi kanske räkna med lite tätare inlägg här i bloggen också..?

    Storkram från "lillsyrran" till alla som vill ta emot!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra av dig igen!
    Oj, oj, blommande snödroppar och vintergäck!
    Var just ute och kollade på våra snödroppar och dom är uppe 5-6 cm och börjar visa vitt i topparna! Men dina har nog ett mera skyddat läge inne i stan...
    Här har det också gåtts en lång promenad idag, mycket av tången hade drivit ut till havs, så det gick att gå på stranden igen!
    Din promenad verkar också härlig med mycket fint att titta på!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Det var på tiden....äntligen knappade du in ett inlägg på din dator. Som man har väntat... :)

    Det var en rejäl och skön gångtur. Saknar de stora bamse prommenaderna som jag inte gjort på ett tag, på grund av att jag mått lite aning sämre. Men man är ju ledig i helgen, så kanske då.

    Welcome back in the cyberworld morsan.....!!! haha

    SvaraRadera
  4. Hej och tack Nina, nja vår vågar jag knappast kalla det för ännu, vår riktiga vintermånad är februari. Men i år är inget sig likt, så det vet i sjutton om vi får uppleva snö.
    En sak som är bra, vi behöver inte elda på som tusan, det märks ordentligt i plånboken.
    Det blev en ordentlig promenad idag, så himla skönt.
    Som du vet har det varit lite si och så med humör och lust, men jag ska ta mig samman och försöka se framåt.
    Jag ska försöka att vara flitigare här på bloggen, jag lovar.
    Stora kramen
    storasyrran Monkan

    SvaraRadera
  5. Nåjo, nog är det ju så även här, att det är i februari som den där riktiga vargavintern brukar infalla. Men med tanke på att det är 12 januari allaredan och tankarna går mer till gräsklippning än snöskottning ... så, tja, vi får väl se hur det blir i år. Någon isvintern lär det i alla fall inte hinna bli, så färjetrafiken får knappast några stora problem med att hålla sina turlistor :o)

    Det märks sannerligen att det går åt mindre villaolja den här gången jämfört med 2010/2011! I november 2010 fyllde jag tanken dagarna före jag reste iväg till Madeira - och fick beställa ny påfyllning redan i slutet av januari. Hu, så mycket pengar man brände upp under det året :o(

    Min promenad igår blev kortare än jag tänkt mig, för det underkylda regnet hade hunnit frysa till sig när jag kom iväg. Snorhalt brukar man kalla den typen av väglag. Usch.

    SvaraRadera
  6. Hej och tack Monica, jo visst var det härligt att komma ut efter allt regnande och blåsande. Men tyvärr varade den glädjen inte länge, för idag är det halv storm och regn igen. Jag blir tokig på detta eviga regnande.
    Ja det är som du säger, den där snödroppstuvan står väldigt skyddat i söderläge, övriga snödroppar är nog precis som dina 5-6 cm ovan markytan.
    Ha det...
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack, grabben, jag skall göra mitt bästa.
    Jag tycker du är duktig att trava på ändå trots dina besvär :)
    Idag blir det ingen promenad, men en påhälsning på Skogshill till 91-åringen.
    Ha det gott, vi syns
    "morsan" (usch jag gillar inte ordet morsan, haha).

    SvaraRadera
  8. Hej du, hoppas allt är bra!?
    Men de kan väl inte vara sant att ni har snödroppar!!!
    Vi har 'andra' sorts snödroppar .... nämligen NU har vintern kommit till oss! (på riktigt)
    Minusgrader och snön nästan vräker ner! Och SÅ tänkte vi ha det några månader till, antar jag ;OS
    Men vi kan ju inte påverka vädret, fast vi gärna vill :O)
    Jättefina promenadbilder ... får drömma mig dit ...
    Knut är här så vi har plockat bort julen idag! Skönt, men dock litet vemodigt!
    Sköt om dig!
    KRAMAR!

    SvaraRadera