måndag 1 mars 2010

Storbak i dag

Igår blev det ingen blogg, av olika anledningar. Jag vaknade tidigt för jag skulle iväg och sjunga, men jag kunde knappt gå ur sängen. (Lite överdrivet)
I flera år har jag drabbats av värk i höfter och leder, då vill jag bara ligga kvar, men det var det inte tal om igår.
I kyrkan står vi ganska mycket, jag led igår för det värkte som bara den.
Efter middagen fastnade jag framför TVn med C, ishockeyn var så spännande, men jag tuppade av och vaknade inte förrän hockeyn var slut. Jättekul,
Jag hoppade över bloggeriet och gick och lade mig istället.

Idag var det dags att baka, det blev lite mer än vanligt. Gjort är gjort.

Det här är ingredienserna till en av våra favoriter: SIKTEKAKOR:
50g jäst
5 dl mjölk, 37 grader
½ msk salt, 1 dl sirap
50 g margarin
mortla anis, fänkål och kummin ca 1½ msk sammanlagt
11 dl rågsikt ca 6 dl vetemjöl special, jäs i bunke 1 timme
Arbeta degen på bakbordet, dela i 4 delar som kavlas ut och lägges på plåt,
jäs 45-50 min
gräddas i 200 grader tills de jämn och fin färg.



Jag fortsatte med SOLROSBRÖD:
25 g jäst
4½ dl kallt vatten
1 tsk sirap
2 tsk salt
4 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
1½ dl solroskärnor
Allt utom solroskärnorna köres till en smidig deg, blanda i solroskärnorna
Jäs i bunken ca 40 min. Forma till två limpor, lägg på plåt och jäs ca 45 min
Grädda 225 grader i 25 min.



På begäran av min man bakade jag SIRAPSLIMPOR:
75 g jäst
75 g smör
3/4 l vatten, 37 grader
1 msk salt
1½ dl brödsirap, därav namnet, det går att minska på mängden
2 msk stött kummin
2 l rågsikt
6-8 dl vetemjöl
köres ordentligt så degen blir smidig, jäs 35 min i bunken
forma 4 limpor och lägg dem på plåt.
Jäs på plåten i 40 min
Pensla med ljummet vatten blandat med sirap

Grädda i 175 grader ca 45 min.


Det blir ju alltid dötid emellan jäsningar på brödbak, då passar jag på att baka någon mjuk kaka eller något annat till kaffet.

Jag hade en burk gräddfil som jag ville bli av med, i boken Sju sorters kakor fanns ett recept på en mjuk pepparkaka där gräddfil : Prästgårdens pepparkaka, prisbelönt 1945

I samma bok ett recept på Mandelkubbar där det också ingår gräddfil, de var väldigt lätta att baka och smakar helt annorlunda än de som säljs i förpackningar i matbutiken.


Så här fina blev de.


Det blev tid för lite mat också, men en enkel sådan. Öppen omelett med purjolök ,dill, räkor och lite crabbsticks.

Precis lagom idag, serverad med lite sallad.
för till kaffet efter maten blir det kakor.


Nu är frysen laddad med bröd igen, det känns härligt.
God kväll på er alla.








8 kommentarer:

  1. Milda makter, du är ju rena industribageriet, kvinna! Jag som brukar vara nöjd om jag lyckas med konststycket att sätta och baka ut två degar samma dag ... Här ligger man i lä så det dundrar om det ;o)

    Så tråkigt att höra att du har ont. Värk är inget kul, det vet var och en som råkat ut för det, men svårt att förstå för den som aldrig drabbats. Tröstekram får du - *kram* - och så hoppas jag att det är bättre idag!

    SvaraRadera
  2. Det tog hela dagen för bakprojektet, så nu dröjer det nog ett tag
    Tack för kram det behövs,jag hoppas också det snart är över. Det kommer i perioder ofta vid väderomslag.
    Idag skall jag till en arbetskamrat, det är kul,tiden går så fort bara

    SvaraRadera
  3. Åhhh vilka härliga bilder!
    Man kan förnimma doften i ert hus.

    Jag gör så där oxå- tar en dag emellanåt och tokbakar :)

    SvaraRadera
  4. Ja när man ändå är igång och släpat fram alla mjölpåsar och dylikt är det roligt att baka.

    SvaraRadera
  5. Jösses tjejen, du kan ju starta ett sjungande bageri/café, göra två flugor på smällen :-) Jag har själv problem med min SI-led (skinkor/nedre rygg) men får 4 månaders bedövningar i Helsingfors när jag vill, underbart! Hoppas du blir bättre snart, kram!
    PS. Jag ÄLSKAR mandelkubbar, absolut favorit DS

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar doft det måste ha varit hos dej när du fick åstadkomma så mycket gott på en o samma dag! Fantastiskt!
    Förresten visst är det härligt att sjunga i kör, det hjälper oftast upp det mesta. Jag tycker att man oftast blir både gladare o piggare av det. Idag har vi haft en solig o fin dag, hoppas på några fler sådana nu :)

    SvaraRadera
  7. Hördu Venus, bageri eller kafe var faktiskt en stor dröm en gång, men den gick aldrig i uppfyllelse. Men det var säkert någon mening med det.
    Jag vilar och stoppar i mig piller, så det ska nog snart bli bra, hoppas jag.
    Tack för omtanken.

    SvaraRadera
  8. Välkommen som följare till min blogg,det gläder mig, jag hoppas att du inte blir besviken.
    Visst är det härligt att sjunga.
    Så roligt att ni har haft fint väder, här har det varit si så där.

    SvaraRadera