tisdag 16 mars 2010

Första vårutflykten

Måndag blev en bloggfri dag, hela förmiddagen satt jag på banken och fick hjälp med lite av varje.
På eftermiddagen hade vi långväga gäster. Det var trevligt. Tiden bara rusade iväg.

I morse när jag steg upp var det ett strålande väder, C och jag bestämde att fixa fikakorg och göra vår första vårutflykt.


Vi körde kustvägen mot Lomma, Lommabukten är nu nästan isfri.
Tittar man åt andra hållet syns Malmö tydligt.
Vi fortsatte färden mot Jakriborg, ett ganska nytt bostadsområde som ligger mitt i den skånska myllan mellan Malmö och Lund. Hela området är byggt i tysk hansastil.

Biltrafik är förbjudet inne bland husen. Det var bara att använda det som benen är till för, att gå.
Det kommer ett antal bilder nu, de får tala för sig själv.




Det här är torget mitt i byn,
med restauranger, kondis,


och några butiker, men var är alla människor



Köpmangatan, väldigt fint men jag hade fått spader att bo i en sådan här sovstad.


Vi följde några små gränder det var mysigt, men husen är ganska höga så solen hade svårt att nå ner.

Alla husen är olika, det gör byn lite mer spännande än vissa villaområden där det finns hundra likadana hus.



Här slutade den trånga gränden i en öppen fin plats.


Bakom ett valv stod de här mysiga husen. Jag skulle kunna lägga ut massor av bilder ifrån Jakriborg, det var svårt att välja ut vilka som skulle hamna här.
Vi fortsatte vår färd mot St Uppåkra

Här har det funnits stora bosättningar för längesedan


utanför kyrkogården mot ladan har arkeologer grävt fram massor av fina föremål.


Det finns inte så mycket småvägar kvar att köra runt på, men vi hittade den här som leder till Görslöv

Det hade gässen också gjort.


I lilla Mölleberga ligger Wovragården, med fint museum som inte var öppet idag.


Typiskt skånegård

med fint korsvirke och halmtak


Värt ett besök när det blir lite varmare.
Nu var det dags för hemfärd, jag skulle iväg på kör och senare händer andra saker.

Det har varit en underbar dag
God eftermiddag



















4 kommentarer:

  1. Wow, vilka härliga, vårliga bilder! Här på Åland snöade det som besatt idag igen :o(

    När jag besöker din blogg blir jag sååå sugen på att se södra Sverige. Enda gången jag varit söderut var för snart tjugo år sedan. Då bilade jag och en kompis ner till en annan väninna, som då bodde i Oskarström (tror jag det heter, strax utanför Halmstad i alla fall). Tyvärr hade vi bara en dag på oss innan vi måste köra hem igen, så vi hann inte se så mycket. Men till Tylösand var vi i alla fall och tittade trots att det var långt efter badsäsongen.

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen hit ner. Det finns så mycket fint att se här hos oss också, men vi är väl hemmablinda.

    SvaraRadera
  3. *ler* Tack, men du behöver nog inte bunkra upp massvis med Gevalia för att vara beredd på oväntat besök. Numera är jag överväldigad om jag lyckas med konststycket att ta färjan över till Norrtälje en gång per år. Södra Sverige känns därmed lika avlägset som drömlandet Nya Zeeland.

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder med en god blandning av modern och gammal arkitektur. Grattis till Er att våren kommit så långt.

    SvaraRadera