tisdag 29 april 2014

Så har snart ytterligare en månad gått och sköna Maj står i farstun.

I lördags var det äntligen dags. Jag skulle gå på Opera premiär och se Rickard Strauss Rosenkavaljeren. Biljetten hade jag gått och sneglat på ända sedan jul. Då fick jag den i julklapp av min yngste son och hans sambo.
Folk samlades både ute och inne, några tog en förtäring på Teaterrestaurangens uteplats, vädret kunde inte vara bättre för ändamålet..

Förut var detta Malmö Stadsteater, men teatern har flyttat till andra lokaler, nu heter det Malmö Opera. Mycket vacker är foajen, den har en luftig och sober stil.

Operan Rosenkavaljeren är en musikalisk komedi i tre akter och är Rickard Strauss mest spelade opera.
Första akten var lite trevande men sedan tog musik och de tre huvud personernas fenomenala sång andan ur en.
Otroligt vackert, vackert så det nästan gjorde"ont". Det blev en underbar kväll.
Jag är"operanörd", har nästan alla Verdi- Puccini- Donisetti och Bellinis operor på CD, Men Rosenkavaljeren finns inte med i samlingarna.

Klicka på bilden, så här fin är statyn Tragos när det är premiär, då flödar vattnet och elden flammar i statyn.

Vi har som vanligt också varit ute och dokumenterat vårens framfart. Just nu är det Rapsen som har övertaget i Skåne.

Doften är ljuvlig. Man kan knappt se sig mätt på härligheten.

De vindpinade pilarna förstärker den typiska bilden av Skåne just nu.

Jag fattar inte att de kan leva vidare när de ser ut såhär, men pilar är verkligen seglivade.

Södra Åkarps kyrka mitt i rapsen :)

Sista bilden för i dag, klockaredösen från bondestenåldern, 5300 år sedan.
De måste ha varit väldigt starka, den där stenen uppepå väger nog en del.

Trevlig Valborg önskar jag er alla.

4 kommentarer:

  1. Alltid lite festligt att gå på Malmö opera! Vi var där för ett "tag" sedan och såg sista föreställningen av "Miss Saigon". Det är verkligen vackra lokaler, stora svängda trappor, kristallkronor...
    Jag minns när man var där som barn, då var alla uppklädda i bästa stassen, numera finns det ingen särskild klädkod. Både trist och bra...

    Din bild med de vindpinade pilarna och rapsfältet är en riktig pangbild! Mer skånskt än så kan det inte bli!
    Ha en fin valborg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det Monica, men som du säger har det blivit lite enklare nu för tiden att gå på premiär då det gäller klädsel. Borta är alla damer med glittriga klänningar och minkstolor mm. Men klädslen har mindre betydelse, det man ska se och höra är dock det viktigaste.
      Kul att du gillade mitt foto med pilarna, visst är det vackert bland fälten nu.
      Ha det bra
      Monkan

      Radera
  2. Vad roligt att du tyckte om Rosenkavaljeren. Visst är foajén vacker! Jag tycker också att det nya konserthuset som byggs blir ett fint blickfång när man står i övre foajén och tittar ut mot Fersens väg. Önskar dig en trevlig Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra, ja, jag är väl nästan allätare när det gäller opera, det är spännande att se de olika typerna av operor av alla duktiga kompositörer.
      Jag har faktiskt fotat det blickfånget med Tragos i centrum i bild med nybygget i bakgrunden ner mot Fersens väg. Skall bli väldigt spännande med ett nytt konserthus.
      Tack för att du tittade in, ha det bra
      Monkan

      Radera