torsdag 17 april 2014

Lite påskförberedelser

I går  tog vi en sväng till Klagshamn, på vägen dit stannade vi vid den gamla kalkugnen. Där hade de fällt en massa småbjörkar och dem hade jag sikte på. Jag plockade utav den fällda björken till det raditionella påskriset.

När vi kom på baksidan av ugnen såg vi att någon eller några hade eldat upp halva dörren,

Därinne hade de möblerat med lite av varje och ljusstakar stod det lite varstans .

På glovet låg det en massa skräp, bland annat sprutor.
Jag blir ledsen när jag ser sådant här.
 Det  konstiga är att den här vägen inte ligger öde precis, det bor många barnfamiljer i närheten, dessutom är det ett populärt område att valla hundar på, att då inte  någon upptäckt detta.
Vi åkte vidare ner i Klagshamns hamn.

Ännu så är det inte många som fått båtarna i sjön och de fina sjöhusen står fortfarande öde.

Men fiskarna finns alltid på plats, vi har en som vi brukar handla av, så även idag.

Alldeles nyfångad sill  1,5 kg för 15 kronor, det är billigt. Så hade han rökt stenbit. Vi köpte en liten, satte oss på bryggan och åt den bums. Mums, mums.


När vi kom hem så började jag att påskpynta lite. Det blir aldrig mycket, endast tradionellt påskris och några hönor och tuppar som hängt med sedan barnen var små. .
Däremot vill jag ha levande blommor i massor till påsk.

Nu några bilder på hur långt våren kommit i min trädgård.
Den första blomman på surkörsbäret slog ut igår.

Kejsarkronorna började att slå ut i måndags.

Sniglarna har vaknat ordentligt, här är en på väg upp i min vinbärsbuske.

När jag gick runt och tittade igår, upptäckte jag de här. Jag har inte planterat dem och hur de hamnat i min trädgård vet inte jag. Fina är dom i allafall.

Nu önskar jag er alla en skön och fin PÅSK.

12 kommentarer:

  1. Sorgligt och patetiskt att kalkugnen tydligen används av knarkare! Det rör si ju mycket barn i det området kring ridhuset också!
    Ja, igår var det en riktig försmak av sommarvädret, hoppas att påsken blir lika fin!
    Nu önskar jag dig och de dina en riktigt Glad Påsk!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack Monica, du man blir aldrig förvånad nu för tiden, allting tycks ske mitt framför ögonen på oss utan att vi märker det, eller vill märka det.
    Ja gårdagen är väldigt olik dagen, fy vilket väder det har varit idag, kallt och blåsigt.
    Glad Påsk i alla fall.
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Äh, jag hade skrivit en låång kommentar om både knarkare och kungsängsliljor, men den försvann precis innan jag hann skriva att ni ska ha en glad påskhelg och sätta punkt :o( Så jag provar igen då:

    Ha en riktigt fin påskhelg och gratulerar till en fantastiskt fin bild av snäckan i vinbärsbusken! Den är lyckad både till färg, form och komposition! Nu ska jag ha mig en kanna kaffe och sen är det dags att ta sig in pashkan.

    Hälsa C och den övriga ligan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Nina, nu är påsken ett minne blott, tjohej vad det går undan. Allt gick enligt planerna, det blev en fin helg. Bästa av allt är dock att få hem de sina, samlade tillsammans.
      Ibland lyckas man att få till ett riktigt bra foto, jag är själv nöjd med snigelfotot.
      I dag 23/4 blev det ett besök på kyrkogården eftersom det är min mammas födelsedag.
      Just nu är det lite mulet och det faller lite regn därute, men det bra för jag har gödslat.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  4. Våren fortskrider... härligt!
    Men åh så trist att göra en sådan upptäckt vid kalkugnen... otäckt med sprutorna!
    Sill hos dig strömming hos mig... gott, gott, gott!
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki, ja här går det undan med våren.
      Det är trist att sådana platser intages av diverse rötägg, men kommunen åtgärdar snart det förstörda hoppas jag.
      Sill blev det en del i påsk, bäst gillar jag stekt sill inlagd i ättika, mums.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  5. Så fina utfärder ni gör och mycket finns det säkert att se!
    Underbart med trädgården som kommer igång med fart där nere!
    Vackra bilder!
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, man behöver inte åka så långt för att upptäcka vackra platser.
      Trädgården den är så fin nu, med alla lökväxter och blommande frutkträd.
      Kul att du tittade in,
      Monkan

      Radera
  6. Hej

    Fina bilder. Att folk inte reagerar i dag, som det där med kalkugnen, är ju för att mer och mer tänker...."inte mitt problem". Ser allt för ofta hur folk bara tittar när något sker och sen lunkar vidare......frågar man dom sen varför de inte gjort något så säger dom....det var nog bara en engångsförteelse eller aja.....någon annan har väl ringt polisen. Lite lathet och flathet tyvärr.....jag blir bara arg av sådan noncharlans.

    Där är fint i trakterna av Klagshamn........brukar vara där med Emma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej grabben, ja just så är det, men jag ska ta kontakt med dem som håller i det där och meddela vad som hänt. Så får vi se om det åtgärdas denna sidan jul :)
      Vi gillar också Klagshamn som du säkert redan vet.
      Kramen

      Radera
  7. Dina bilder är alltid en fröjd att se. Förstår dina känslor när du såg sprutorna. Usch och fy att sånt ska finnas..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Tack Maidi. Ja, tyvärr är det en vanlig syn numera.
    Hoppas ni också njuter våren Maidi, tyvärr går det så snabbt, så kameran får hjälpa till att hålla den i minnet.
    Kram Monkan

    SvaraRadera