måndag 12 november 2012

Mårten med Kalle-kalkon......helt okej.

Igår hade vi samlat ihop vår lilla familj till en kombinerad höst-farsdags-Mårtensmiddag.
Bordsdekorationen hämtades ifrån trädgården, där fanns det gått om vackra höstlöv.

Vi har alltid förrut haft gåsmiddag men i år blev det kalkon i stället. C och jag fick tag i en fin kalkon som vägde 5.2 kg. Den fylldes med äpplen, katrinplommon, lök, citron och kryddor. Efter nästan 3 timmar i ugnen var den färdig att avnjutas med potatis god sås, rödkål, morötter, brysselkål, champinjoner och hemgjord gelé, mmmm... jättegott. I stället för äpplekaka med vaniljsås hade jag skurit ner en riktigt gammeldags fruktsallad som vi åt med lättvispad grädde.
Efter all mat och lite kaffe och kakor kändes magen verkligen uppblåst. 

Idag när vi vaknade sken solen, vi var inte sena att packa ner en fika, sedan åkte vi till Käglinge strövområde som ligger ca 2 mil utanför Malmö.
Här ute finns ett par små dammar, i dem finns det tre sällsynta grodarter som man kan beskåda på våren och sommaren.

Kanske vi tar en tur hit i vår och tittar på dem.

Helt underbart var det att strosa runt i det härliga vädret, termometern visade 9+.
Men trots att vi inte har haft kallt så har det inte hindrat höstens framfart, nästan alla träd är nu avlövade.

Svampen har inte givit upp. På ett fält gick en dam och plockade bläcksvamp som det fanns det väldigt gott om. Svampen på bilden har jag ingen aning om vad det är för sort.




Utsikt över golfbanan som ligger vid Oxie, det var flera ute och spelade, inte så konstigt i det fina vädret.


När vi kom ut ifrån snåren såg jag att regnbågen visade sig, men som tur var regnade det inte där vi var.
Vi har nu kommit till vår bil står och iden finns den välsignade fikakorgen .

C i färd med att lägga ut de välbehövliga sittunderläggen på den urgröpta stocken.

Sedan var det skönt att njuta i solen med kaffe och dopp.
 Det var det hela för idag.
God natt, alla.

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig middag, vilken vacker duk och vilka vackra bordsdekorationer!
    I år har vi skjutit upp gåsmiddagen till nästa helg, men då bär det av till Ronneby, där vi är vartannat år!
    Som vanligt vackra bilder från er utfärd! Kul att det finns svamp fortfarande, då är det kanske lönt att ge sig ut i Blekingeskogen...
    Fjällig bläcksvamp är en av mina favoritsvampar och den du visar på bild, tror jag är honungsskivling (2-stjärnig).
    Ha en skön vecka!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Ser ut att ha varit en härlig dag!! Och så snyggt dukat till er fest //M

    SvaraRadera
  3. Tack Monica. Duken är jag väldigt glad för, älskar linnedukar. Hoppas ni får en god och fin gåsmiddag däruppe i Ronneby.
    Svampplockningen är över för min del, men ser fram emot en ny svampsäsong nästa höst ;)
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack M, det blev en lyckad tillställning. Dukning tycker jag är väldigt roligt, gör gärna lite extra vid de speciella tillfällena.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Men vilken jättefin bordsdekoration du har där och vilket härligt kalas ni hade..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Tack Maidi, man gör så gott man kan, det är roligt att ställa till fest ibland.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Kalkon är väl minst lika gott som gås, om du frågar mig! Och så slipper man hinkvis med smält gåsflott, som ju har en tendens att stänka överallt och vara hopplöst att få bort. Som vanligt hade du dukat som det anstår en dekoratör, tjusigt som bara den :o)

    Vilket härligt väder ni verkar ha där söderöver. Här i havet är det mestadels grått, grått, grått och vått, vått, vått som är melodin för hösten. Dessutom spås det att kylan kommer att låta vänta på sig i år, så det är bara att bita ihop och gilla det murriga läget. Men nog känns det rätt förargligt att köra omkring med dubbdäck på bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst är kalkon jättegott, men det går ändå inte att jämföra med gås oavsett allt fett.
      Vädret är lite varanndagsväder, men man blir så glad när solen skiner.

      Ursäkta att jag dröjde med svaret på din kommentar, anledningen är att jag har fått en alldeles ny dator med en massa GB, det har tagit ett antal dagar att lägga över altl som fanns i den förra.
      Nu ska jag bara vänja mig med allt nytt.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  8. Vilken höstlig och fin dukning du gjort. Helt underbar. Och gås också ja. Det tror jag aldrig jag smakat. Att jag inte smakat svartsoppan vet jag definitivt!!
    Att ni hade så fint väder i helgen. Här var det bara grått, grått, grått. Liksom det varit hela veckan. Vätan hänger som en säck över huvet på en.
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Elzie. nej det var inte gås iår utan kalkon, men det är också gott.
      Vi kan inte klaga på vädret, det är ganska skönt fortfarande. Idag har vi varit ute och snyggat till på våran tomt, nästa helg till Advent skall belysningarna vara uppe, då vill jag att det ska vara snyggt omkring.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera