lördag 24 november 2012

En dag i släktens spår

En dag i veckan som gick var det så fint väder så vi bestämde att fara upp i mellanskåne. Jag ville ut  iskogen och plocka lite mossiga grenar, lite kottar, ja allt som man behöver för att göra kransar nu till advent.  

Här passerar vi Rönneholm, ett av alla slott i Skåne, men själva slottet var inte det intressanta utan det var de här fina mangårdsbyggnaderna som är byggda av natursten. I det vita boningshuset bodde Cs far med sina föräldrar och syskon år 1924.

Lite varstans ligger det sådana här pärlor, men då måste man köra av de stora trista motorlederna.

Jaha, vilken väg ska vi ta, det blev åt vänster.

Vi har ett bestämt mål i sikte,

Jag kunde som vanligt inte låta bli att fota. Det här huset skulle jag gärna ha som sommartorp.

Nu kör vi över Rönne å, en av Skånes populäraste åar att paddla kanot i. Utmed hela ån finns det gott om övernattningsplatser och grillplatser.


Nu har vi kommit fram till målet, Billinge. I Billinge ligger Fricks spettkaksbageri, vi gick in,

Bagare Frick blev så glad när vi kom in och köpte en spettkaka. Han var väldans språksam. När han fick höra att min mans släktingar hade bott i Billinge med omnejd blev han lyrisk. "Nä nu måste jag få bjuda på kaffe för ni har väl inte så bråttom", så försvann som ett skott in i köket och satte på pannan. Till kaffet fick vi spettkaka, vad annars. Vi satt i hans gamla kök och pratade gamla släktingar och han kände de flesta av dem, det var så trevligt.

Den här fick följa med oss hem.

Efter en stund försvann Frick in i ett annat rum och hämtade fyra böcker, tre sockenböcker med alla gårdar och dess gamla ägare och nya ägare. Den stora boken handlade om Billinge idag och i slutet av boken hittade jag bilderna nedan

Nisse Frisk som vi var hos och hans son i full färd med bakning. Jättekul. När Nisse Frisk märkte att vi var intresserade av böckerna kallade han dit böckernas skapare Georg Welin, han hade en massa att förtälja om byggden och dess folk, det blev många koppar kaffe den eftermiddagen. Naturligtvis köpte vi böckerna, de är till stor hjälp i släktforskningen.

Efter en otroligt trevlig dag var det dags att köra de 6 milen hem.

Blåbärsriset som jag plockat kom i vatten, kottar, grenar och lite annat som vi plockat får ligga ute tills det är dags att göra kransar och blomgrupper av det.


Nu får jag önska en trevlig helg till er alla.

12 kommentarer:

  1. Jättetrevlig utflykt vi får följa med på. Dessutom verkar vädret vara jättefint. Vi så solen lite på fm men sen Göteborgs grått....//M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,roligt att du gillade färden. Just den dagen sken solen, men i dag har det regnat hela långa dagen.
      Monkan

      Radera
  2. Åh, så vackert det är i vårt Skåneland, speciellt i det soliga vädret!
    Halva min släkt kommer från övre Norrland, så jag kan inte så lätt besöka dessa platser...
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Monica, det finns många fina småställen i vårt landskap.
      Har du aldrig blivit nyfiken så att du skulle kunna tänka dig lite släktforskning. Det är en av de hobbys som jag inte skulle vilja vara utan. Det är som att läsa en spännande roman.
      Ha en skön kväll
      Monkan

      Radera
  3. Tack Kickan!
    Den dagen förstår jag var både trevlig och innehållsrik!
    Att få uppleva forna tider på det sättet över en kopp kaffe och en historieberättare är ju det bästa man kan tänka sig!
    OCH fina bilder bjuder du på också!
    Ha en finfin fortsättning på hösten och "förjulen" ...
    Vi har mörkt och grått här ännu, men i slutet av nästa vecka lovas det både snö och kallare! Passligt till första advent!
    KRAM ♥ Vivan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan, om du visste hur roligt vi hade. Det är så roligt att träffa folk som kan mycket om sin bygd.
      Roligt att tycker om mina bilder.
      Idag är det även grått härnere. Vi lär nog inte få någon snö till advent suck, det avundas jag alla som bor i norra delarna av vårt land.
      Kramis
      Monkan

      Radera
  4. Vilken helt underbar tripp du varit ute på.. Vädret ser ut att ha varit bra också..

    SvaraRadera
  5. Tack, jojomen, den dagen var det ett strålande väder, men nu har vi typiskt skånsk vinter: dis, blåst och regn lite då och då.
    Utfärden kunde inte bliva bättre :)
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Vilken helmysig utflykt, hördu! Och den här gången fick ni ju fika under tak också :o)

    Jag måste förresten erkänna en brist i min allmänbildning: jag har aldrig ätit spettkaka. Vad smakar det? Lite som struvor, eller?

    Och finns det inte en ost som är från Billinge? Ett sånt litet minnesfragment flöt upp till ytan, men sjönk lika fort ner till botten igen, för att gömma sig i det tjocka sedimentlagret av bortglömt vetande ;o)

    Här är det fullt snöoväder. Infarten har yrt igen under natten och snön är väl halvmeterhög just där. Det är skottning som gäller idag och så ber jag till högre makter att det inte kommer att snöa oavbrutet under min långa frånvaro för rehabiliteringsutredningen ... Jag vill ju gärna slippa in i "Rucklet" när jag väl slipper hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var varmt och skönt att dricka kaffe i Figgs kök.
      Spettkaka smakar sött, den smälter i munnen. Den görs på ägg,socker och potatismjöl.Sedan snurras kakan över öppen låga. Struvor är ju doppade i kokande olja så de smakar helt annorlunda.
      Jo men visst, det finns en ost från Billinge, men nu ser man den aldrig på hyllorna.
      Även vi fick några snökorn igår, men inte mer än att de gick att blåsa väck dem.
      Hoppas den långa rehabiliteringen ger något resultat, det skulle vara så roligt.
      Slipper du inte in får du väl göra en igloo ha,ha. jag har sätt på väderkartan, det har ju vräkt ner snö i hela nordöstra Sverige.
      Ha det så bra Nina, hoppas vi hörs och syns snart
      Kram.

      Radera
  7. Aha, det måste väl smaka lite åt sockervaddhållet då..?

    Bara för att jag "försvinner" till Finlands djupa skogar (nåja, en sanning med modifikation) betyder det inte att bloggvärlden slipper mig! Laptoppen flyger med, fattas bara annat. Vad ska jag annars ägna alla långa, mörka och ensamma kvällar åt? Så vi syns på bloggen, det kan du hoppa upp och slå dig i backen på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt, jag hade saknat dig väldigt om du försvann.
      Ett tips. Kan du inte börja på del två om Solveig, både jag och min väninna vill vara med på hennes nya äventyr.
      Kram

      Radera