torsdag 28 april 2011

Statarmuseet

I mitt förra inlägg visar jag bilder ifrån Torups slott. Naturligtvis fanns det folk som arbetade där när det begav sig. En liten bit i från slottet ligger statarmuseet.
Bilen på bild tillhör varken oss eller museet, utan ett ungt par som hade sådant bilintresse.
Men håll medom att den passar fint in i miljön.

I den här längan samsades 7 familjer, jag kan tänka mig att det fanns en hel del barn i varje familj, så det var inte så stora ytor att samsas om i de små lägenheterna.


Mjölkningen var kvinnans lott, männen arbetade på fälten.

Till varje hushåll fanns ett litet förråd, eller visthusbod,


Slipstenen ett nödvändigt hjälpmedel, det gällde att hålla liar och andra redskap vassa.


Varsitt dass per familj,


naturligtvis skulle man hålla sig ren. Undrar hur nu det gick till i detta "lyxiga kyffe".


I en del av trädgården fanns flera hönshus, hönorna var så fina, vet ej vad det är för ras.


Den ser lite pilsk ut.



En grann tupp, han var lite ilsken av sig.


Kaninburar fanns det flera stycken, den här ville gärna vara med på bild.


Nu är det tredje gången som vi är här ute, inte en enda gång har vi lyckats komma på öppetider, så vi kunde varken komma in och titta i statarlängan eller fika deras hembakade bullar och kaffe.



Till sist en lägesrapport ifrån trädgården, det händer mycket,tyvär alldeles för fort.


I morgon skördas den första rabarbern, det får bli smält rabarber till efterrätt då.



Alla stenfrukterna blommar nu, här plommon.


Vår päronspalje är också översållad av blommor, hoppas det blir några päron till hösten.


Detta är grannens magnolia i full blom, men tyvär blåser blommorna iväg sin kos i den starka blåsten vi har haft idag.


Kejsarkronorna, de ståtliga och trogna ståtar i rabatten.


Olvon av olika slag har blivit mina nya favoriter, de luktar underbart.


Det var det hela för idag.

Önskar er en skön kväll

Monkan

22 kommentarer:

  1. Du bjuder alltid på så fina husbilder :-) Och vilken rabarber, nu redan! Kvällskram

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, vad det blommar hos dig! Man blir matt bara av att titta ... Finns det förrresten något vackrare än ett äppel-, körsbärs- eller päronträd i full blom? Som vita moln i trädgården, och allra, allra vackrast i skymningen.

    Idag är det en underbar dag här "i skären". Det blir trädgård för hela slanten, för nu måste jag börja städa i knutar och rabatter. Men en vända till posten ska jag också. Paket till Hjärtekatten och till frun själv ska skickas! Och nej, jag säger inte vad det är. Det får bli en överraskning ;o)

    Dina hönsbilder väckte f.ö. nytt liv i mina tidigare planer på ett litet hönshus på gården. Men jag har börjat inse att jag inte hinner med allt jag vill få gjort; i år får jag lov att lägga allt krut på växthuset. "En sak i taget" har inte direkt varit min paroll genom livet, men jag har visst hamnat i det läget nu :o/

    Ha en riktigt fin dag och en härlig valborgsmässoafton imorgon! Tänk, att ni kan skörda rabarber redan - vad gott det ska bli!!!

    SvaraRadera
  3. Hallå hallå.
    Så kul att få besöka Torup igen.
    Var inne hos en annan bloggare nyss och han hade oxå varit där nu.
    Men ni har helt olika bilder. Spännande :))

    Vilka vackra blomsterbilder.
    Här har det inte kommit så långt som hos dig. Inga träd som blommar ännu, men det är på gång :))

    Olvon är jag nyfiken på. Är de svåra att få tag i? Blir det stora? Ska till handelsträdgård idag så jag ska titta.

    Ha nu en skön valborg min vän.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  4. Så lustigt, jag undrar om vi inte var vid Statarmuséet samma dag! Annandag påsk? Vi var där då efter en promenad i Bokskogen och tänkte fika med deras underbara hembakade kardemummabullar! Vi hade de 7-åriga tvillingbarnbarnen med oss, och blev så besvikna över att det var stängt, så att vi inte kunde visa dom, hur man kunde ha det för inte så länge sedan!
    Dom har tydligen alltid stängt på måndagar!
    Fast jag trodde ju, att dom skulle ha öppet eftersom det var helg...
    Vi har varit inne i de små "lägenheterna" flera gånger och det är verkligen att rekommendera!
    Men, vad det blommar i din trädgård!
    Det märks på våren att havet kyler, för här har inte körsbärsträden slagit ut!
    Ha nu en skön Valborg och första maj!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hei Monkan,
    her var det mange fine bilder, og de gamle husene likte jeg godt.
    Ser det er full vårblomstring hos dere nå, og det er en herlig tid vi er inne i.
    Ha en riktig god helg.
    Berit.

    SvaraRadera
  6. Hej

    Den där bilen utanför statarmuseet var rätt tuff....var det en veteranträff där?

    SvaraRadera
  7. Her var mange fine bilete. hus og bil i samme stil - tøfft.

    God helg.

    SvaraRadera
  8. Tack Venus. Rabarbern är en gammal planta som jag delade i fjol. Sorten är fin, ger många fina stjälkar under lång tid.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Nina, jag älskar när det är dags för alla fruktträd att blomma, äppelträden är lite senare som tur är, annars hade allt tagit slut på en gång.
    Vi har också varit ute hela dagen i det fina vädret.
    Jasså, det vankas post till Malmö, spännande.
    Nu blir jag så nyfiken :)
    Hade vi bott lite mer ensligt, skulle vi haft höns. Vi har haft det förut här, men det var ingen hit, grannarna var inte så glada, speciellt en av dem.
    Ja nu är det väl hög tid för ditt växthus, hoppas du får hjälp av någon snäll grävare.
    Nu skall jag gå ner till de andra, Julia är hos oss idag, vi harprecis tittat på Taylor x 2, våra favoriter.
    God kväll vi hörs
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Synnöve, du har förmodligen varit inne på min sons blogg (Skånegrabben). Han var nämligen i Torup häromdagen.
    Olvon har väl alla välsorterade plantskolor, de är inte svåra att sköta. Ganska stora blir de ca: 1½-2 m när de är några år gamla.
    Jag hoppas du får en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, vi var där på påskdagen, men kom precis när de hade stängt.
    Det ligger ju så nära så dit åker vi fler gånger i sommar, nu vet vi när det är öppet dessutom.
    Blommningen i trädgårdarna är helt fenomenal nu. Alla våra fruktträd och bärbuskar har massor med blommor i år. Hoppas bi och humlor sköter sitt jobb så det blir bra skörd.
    Ha själv en fin Valborg
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Berit, ja som du förstår gillar vi gamla hus och dess historia.
    Här är det full fart på blommorna i trädgården, vi har haft jättevarmt och sol i många dagar nu.
    Ha en skön helg Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Skånegrabben, nej det var ingen veteranträff, men bilen var cool.

    SvaraRadera
  14. Tack Ruth B. Kul att du tittade in hos mig.
    ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas att körsbärsträden i Kungsan blommar när jag kommer dit till veckan, det lär ju vara något alldeles extra.
    Innan jag hade besökt England hade jag aldrig sett magnolia förut, en imponerande buske när den blommar.
    Vi har skogolvon på en av våra tomter. Jag delade av en buske som fanns där och fick traxt två till fina buskar som blommar vackert i vitt lite senare i sommar.
    Man kan verkligen undra hur familjerna förr i tiden kunde rymmas i de små lägenheterna som fanns. När man ser husen nu tycker man att dom ser pitoreska ut men dom upplevdes nog inte så på den tiden statarna bebodde dom.

    SvaraRadera
  16. Hej Cici, jag håller tummarna att du får se blommande körsbär i STKH. Visst är magnolian fin, men de blir så stora, sedan gillar jag inte dem när blomningen är över. Vi njuter av grannens när den blommar, det räcker.
    Ja du, jag är glad att jag lever här och nu, för statarna hade det nog slitsamt, trångt och ganska armt.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Statarmuseet är så fint. Vi brukar åka dit ett par gånger om året. Min mormor växte upp som statare. När hennes mamma inte kunde mjölka korna för att hon blev sjuk fick de lämna gården där de jobbade. Själva fick de bara säga upp sig en gång om året. Det är viktigt att statarmuseet finns för att barn och ungdomar ska få se hur det var förr.
    Men man får inte dricka för mycket kaffe när man är där, för jag är inte så förtjust i att behöva gå på utedasset...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Hej Petra, jag tycker som du, fler skulle känna till sin historia. Det är inte så förfärligt längesedan folk levde som statare.
    Jag har hört många berätta om detta liv som var så slitsamt.
    Det är skönt att utvecklingen går framåt, men ibland blir jag ändå arg när jag ser och hör hur folk klagar.
    Ha det skönt nu helgen
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Det var artig å se bildene fra hvordan de levde i gamle dager. Må jo si at jeg er veldig glad for WC og dusjen min ;)

    Ha en fin weekend videre...

    SvaraRadera
  20. Nöden har just ingen lag,
    har säkert räddat mångas dag.

    "Dasset"

    SvaraRadera
  21. Hej Gateglimt, ja det är stor skillnad på förr och nu.
    Jag håller med dig, jag är också glad att ha Toa+dusch.
    Jag tänker också på hur jobbigt det måste vara med all tvätt, vi som bara slänger in den i maskinen och trycker på knappen.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera