torsdag 14 april 2011

Äntligen är vi kapabla till att gå ut.

Efter en lång och jobbig influensa är både C och jag någorlunda krya så att vi kan vara ute lite. Himmel vad det hade hänt mycket i trädgården. Vi har fått en hyresgäst i den nya holken, ett blåmespar har tagit holken i besittning. Kastanjen har satt fart ordentligt, blir det fler varma dagar så är den utslagen snart.
Humlorna jobbar på, här är det min kejsarolvon som får besök.


Blåsippor och påskliljor samsas här i en solig liten hörna på tomten.


Daggkåpan är en av mina favoriter, idag gjorde den skäl för namnet.


Vi har vitsippor på flera ställen i vår trädgård, idag hade några slagit ut. Till helgen är det kanske dags att åka till skogs.


Påsken är ju i antågande, så vi tog en sväng till vår gårdsbutik,


handlade hem tre flak fina ägg och lite annat smått och gott.


Vägen hem körde vi lite småvägar, det är så härligt att se och lukta våren nu.


Man kan knappt tro att det skall växa ut grenar på pilen, men den blir jättefin igen.


Det är fortfarande lite blött här och där på åkrarna.


Arrie utanför Malmö ett fint rekreationsställe med fina fiskedammar.


Det här är Hököpinge gamla nerlagda sockerbruk, ser ganska trist ut nu, men här har det varit full aktivitet en gång.



De här pampiga husen har bebotts av sockerbrukets bättre bemedlade,




Efter den lilla extraturen var det så dags att åka hem och äta middag.


Nu hoppas jag att det ska vara slut på alla sjukdomar och annat elände. Det har varit lite för mycket av den varan här i vårt hem denna vinter och vår.

Enligt SMHI skall det bli en fin dag i morgon, då vet jag vad jag skall göra, påta lite i trädgården.


God kväll alla.

19 kommentarer:

  1. Skönt att höra att ni är på bättringsvägen efter flunsan.
    En sån där gårdsbutik skulle jag inte ha något emot att ha i närheten, men tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    for noen nydelige vårbilder du har tatt, og godt å høre dere er friske etter influensa:))
    Ha ei fortsatt fin uke:)
    Berit.

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka fina bilder! Och jag vet precis var dom är fotade! Men trots att jag har varit där, så har jag aldrig tänkt på att att fram kameran...
    jag har en del att lära!
    Ja, nu går det fort i trädgården, måste ut och fota nästan varje dag...
    Ha det så gott Monkan, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Åh, ÄNTLIGEN är du på banan igen! *suckar av lättnad* Jag har varit så orolig för hur det står till med dig och C, så det här var en glad början på min fredag!

    Vad roligt att ni fått inbyggare i Blå Holken! *applåderar* Bland allt jag hoppas att hinna med den här våren/sommaren är byggnation av några holkar. Planen är att göra det stympade lärkträdet till ett riktigt fågelhöghus, med åtminstone 4-5 skilda bostäder, eftersom det lär vara flera arter som inte har något emot att det är nära till grannnarna.

    Ha en riktigt skön fredag och så håller jag tummarna riktigt hårt för att tiden med sjukdomar och annat elände nu är passerad för det här året!

    Välkommen-tillbaka-kram :oD

    SvaraRadera
  5. Hej Cici, ja det känns ganska bra nu.
    Gårdsbutiken är en pärla, där köper vi bara produkter som är närodlade. Den gården odlar väldigt goda potatis, många olika sorter. Går inte att jämföra med de (3-4)sorter som säljs tvättade i butik.
    Honungen kommer också därifrån samt jordärtsskockor, kålrötter, morötter, palsternackor mm.
    Kallpressad rapsolja är också en av produkterna vi köper där.
    Idag skiner solen och det är 12-14 grader, härligt.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Berit,tack för din kommentar. Ja du det har varit jobbigt med feber, hosta, och snuva men nu börjar det lätta.
    Jag hoppas ni har det lika fint som vi däruppe.Jag önskar dig en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej och tack Monica, ja du borde känna igen dig, men det är väl inte det man tänker på att fota i första taget. Men jag var alldeles tom i huvudet på ideer så det det fick bli en sådan bildsvit.
    Idag är det kanonväder, det kommer att hända mycket i vår natur nu, härligt.
    Vi får hoppas vädret håller över påsken, speciellt viktigt för alla som ställer ut sin konst på alla möjliga och omöjliga ställen i Skåne.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Nina, ja jag säger detsamma: ÄNTLIGEN. Vilken pärs vi har gått igenom, jag har alltid skrytit om att jag aldrig får influensa, skall hålla tyst hädanefter. C är fortfarande inte riktigt bra, men han kan i allafall göra lite smågrejor.
    Allt det som vi skulle gjort har inte ens blivit påbörjat. Vi skulle målat om inne på ett par ställen, men som sagt hälsan är viktigare.
    Jag blev så glad när jag såg blåmesen flyga ut och in i den nya holken. Han gillade tydligen den moderna designen ha ha.
    Det är roligt med holkar, vi har några stycken men skall sätta upp fler till hösten.
    Solen skiner och det är så fint, skall gå ut och plocka lite i täppan,så blir det nog en lunch på altanen.
    Jag skickar ett mail på tisd.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Så det var en riktig influensa ni åkte på? Aj, aj, så jobbigt :o( Se nu bara till att ingendera av er tar i för mycket så här direkt efter en sån skjuts! Allt hinns nog med, tids nog.

    Nu ska jag ta mig till posten för att hämta min teleskopsekatör. Den anlände redan för en vecka sedan, men det har krånglat med skattegränshanteringen. Detta är baksidan med att bo på Åland, att vi inte tillhör EU:s skatteunion. Det är en sak som alltid är jättesvår att få utomåländska leverantörer att begripa.

    Vi hörs/syns!

    SvaraRadera
  10. Så fin vårtur du bjuder på! Alltid roligt att se dina bilder från ett annorlunda landskap än vad jag har här oppe. Så långt framskriden våren och blommorna är hos dig!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  11. Äntligen en bild på den blommande kejsarolvonet =) Vad skönt att höra att ni är på bättringsvägen.

    Kram och ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  12. Hej Anelias, det är bara en liten kort tur, vi bor i utkanten av Malmö så det är endast 2 mils färdväg.
    Ja våren rusar på, det växer så det knakar.
    Det är jätteskönt.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Petra, oh jag tycker så mycket om den lilla busken. Trodde inte den skulle blomma första säsongen så jag blev så glad då tidigt på senvintern när den visade sina knoppanlag.
    Det har varit en tuff tid för oss, men nu hoppas jag att vi ska få en skön vår.
    Kramen till dig och barnen.

    SvaraRadera
  14. Vad skönt att ni är på benen igen, just den här årstiden vill man ju vara pigg och kry. Blåmesen ser nöjd ut :-) och vad mycket det händer ute! Jag är nöjd att vi har öppet hav vid stugan! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  15. Tack Venus,ja man blir så frustrerad av att inte kunna göra något.
    Fattas bara, blåmesen skulle skämmas om han inte voro nöjd :)
    Du får också ha en skön helg.

    SvaraRadera
  16. Vilket fint hus fåglarna fått! Nä sjutsingen, inte ska man vara förkyld inte, skönt att det är över, hoppas ni klarar er flera år framåt nu.
    Bor du i det stora röda tegelhuset i slutet? Herrejisses vilket stort hus du då bor i... det är ju typ ett slott!
    Hulda

    SvaraRadera
  17. Visst är det en söt holk.
    Nej nu får det vara nog med sjukdomar.
    Nej som tur är bor jag inte i det stora huset,det tillhör Sockerbruket.
    Jag bor i ett annat rött tegelhus, inte så litet de heller.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  18. Hej Monkan!
    Så skönt att du är på benen igen!
    Inte vet man var ni bloggare "finns" när vi inte ser varann på en tid ... ;)
    Härliga blommor som växer hos dig! Och vilken söt holk åt pippin :)
    Snart, snart är snön borta här också, och hoppas på att värmen kommer snart!
    Vilka fina pampiga hus! Intressant läsning!
    Ha en trevlig påskvecka!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  19. Tack Vivan, så skönt att er snö också är borta snart. Vi har haft 10 grader idag, inte så varmt här i heller.
    Ja det är skönt att snart vara av med den besvärliga "flunsan", det är bara hostan som inte vill ge sig.
    Ha en skön kväll
    Kram Monkan

    SvaraRadera