måndag 4 april 2011

En rabatt rensad.......en liten en.

Wov, vilket fint väder det var i morse, snabbt på med trädgårdsmunderingen, ut i skjulet efter verktygen. Jag valde att börja i den minsta och nyaste rabatten. Jorden var verkligen lucker så det var ingen svårighet att få bort ogräset. Men aj vad det var jobbigt att sitta på huk. Tre hinkar ogräs och torra löv hamnade i komposten. Lite skillnad blev det. Det har inte satt igång att växa riktigt ännu, men får vi bara fler sådana här dagar så går det undan. C och jag hann precis att ta vår lunch på altanen innan det börja molna till sig och den retfulla skuren kom. När vi flyttade in i vårt hus fanns det inga lökväxter alls. Jag kommer ihåg att jag planterade ca 40 st av den här sorten. I dag 33 år senare har de spridit sig i alla rabatterna, till och med ut på trottoaren emellan asfalten och vår mur.
Våran kisse är en trogen följeslagare, han är alltid runt benen på oss.


Tar vi för lång tid med våra göromål lägger han sig och tar en lur helst precis där vi ska gå eller räfsa.



När nu vädret slog om passade det utmärkt att ta fram bakmaskinen, det var ganska tunnsått i brödlådan


En sats linfröbullar,
Världens enklaste:

50 gram jäst

2 dl mjök + 3 dl vatten fingervarmt

½ dl olja

salt + ½ dl baksirap eller honung

200 gram keso

1½ dl grahamsmjöl +

vetemjöl tills degen blir hanterlig

några nävar linfrö, kan uteslutas

Gör degen som vanligt, jäs i bunke 40 min, ta upp och rulla ut ca 25-30 bullar jäs 30min

Grädda i 250 grader ca 7-8 min.


Jag gjorde ytterligare en sats, där bytte jag ut linfröna mot pumpakärnor + solroskärnor.



Så var denna dag till ända, nu ska vi hålla kväll.

Ha det bra alla

Monkan

16 kommentarer:

  1. Hei Monkan,
    Først og fremst, takk for hyggelig kommentar i bloggen min.
    Det er trivelig å se at det våres, og det kommer frem hagebilder, som de du viser oss her.
    Her går dagene sin vante gang og merker med vårens ankomst, så kommer pollenallergien, men sånn er det bare. Bruker å vaksineres på denne tiden, og da går det bedre.
    Ha en fortsatt fin kveld, og god bedring med forkjølelsen.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  2. Ohh vad du varit duktig idag. Rabatten blev ju jättefin och brödet såg så gott ut så jag börja dregla.Hitta hit i havet av bloggar. Ha en fortsatt trevlig vecka.

    SvaraRadera
  3. Rabatt? Under 40 cm hårdpackad snö....kanske...

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha, rabatt!? Jag skottade fram en framtida(?) rabatt, den vallen var 80 cm hög. Fy sjutton för drivsnö :-( Ha en skön kväll! :-)

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev i rabatten! jag har faktiskt hunnit vårstäda i alla mina rabatter och gödslat, så nu väntar jag på blommorna!
    Är det en sorts hyacinter du har, som har spridit sig så? Dom ser jättesöta ut! Blommar dom REDAN?
    Så söt katt ni har! Ja, jag har märkt nu också, att dom gärna är omkring benen på en, när man är ute i trädgården!
    Här har varit ett fantastiskt vårväder idag och något regn har vi inte sett till!
    Men jag skulle inte ha något emot ett fint vårregn någon natt, så att lukten från naturgödseln (med hönsgödsel...) kunde försvinna litet!
    Ha en fortsatt fin vårvecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Tack Berit, pollen allergi har jag också. Vår hassel blommar nu och det känns verkligen i ögonen.
    Jag klarar mig med tabletter och spray.
    God kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Livsnjutaren, välkommen in till mig, det är alltid kul med nya besökare.
    Hoppas du kommer tillbaka
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Osloskånskan, är det så illa, 40 cm snö?
    Ja ibland är jag glad att bo härnere på slätten.
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej Venus, nu var det länge sedan vi hade snödrivor, nu är det lövdrivor istället som skall krattas bort :)
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Monica, blommorna är en scillasort har jag för mig, är inte riktigt säker, skall undersöka det i morgon.
    Ja visst är kissen go, han är en riktig "Katten Gustav" typ. Klok som en bok är han också.
    Vi ska lufta gräset och gödsla det nu, sedan skall jag gödlsa alla rosorna och alla rabatter. Vi måste iväg och handla hem grejorna, puh vad det kostar varje vår.
    Så får vi hoppas att allt blommar som bara den efter behandlingen :)
    Natti Monkan

    SvaraRadera
  11. Soliga vårdagar som den du berättar om är balsam för själen om än icke för kroppen, som ofta är lite styv och stel efter vintern, ovillig att ta sig an trädgårdssysslorna.

    Aprilregnet har verkligen satt fart på töandet i min trädgård! Nu går det att gå runt på "ägorna" och kika efter vårtecken. De är dock t.v. inte många eller något att skryta med, men igår tog jag en lov och såg t.ex. att körveln är på gång :o) Och på ett annat ställe tittar tulpanbladen försynt upp ur jorden; bara 2-3 cm än så länge.

    Er kisse är världens gulligaste, hördu! Jag är i grunden ingen kattmänniska, men ska det vara katt föredrar jag nog sådana med ljus päls. Helsvarta katter må vara vackra men är inget för mig. Och sen ska man väl aldrig säga aldrig? Rätt vad det är får jag en knäpp och "blir med katt" på äldre dar ;o)

    När jag vaknade imorse lyste himlen blodröd, så jag utgår från att det blir blött under dagen. För nog är det väl så som ordstävet går: "Aftonrodnad vacker natt, morgonrodnad slask i hatt"..?

    En fin dag önskar jag er alla tre! (Ja, kissen också.)

    SvaraRadera
  12. Hej den här regniga tisdagsmorgonen.
    Men det är ok med regnet för då försvinner snön fortare.
    Det dröjer nog ett tag till innan vi kan börja rensa och fixa i rabatter här. Det ligger mycket snö kvar. På sina håll en halv meter ungefär.

    Så klart kisse ska vara med. Han måste ju hålla kollen hihi.

    De där lökarna du satt, vad heter dem? Jag skulle vilja ha mycket vårlökar som kommer upp, av alla sorter! Älskar dessa första blommor som nästan trotsar vinter och snö för att visa sig i all sin prakt.

    Nu blir det en sväng ut till postkassa. Hämta tidning och njuta av regnet. Jag är nog lite galen, för jag älskar när det regnar :))
    kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  13. Tack Nina, just nu ligger jag pall, har fått världens förkylning, feber, ont överallt.
    Som tur är, vädret är trist så jag behöver inte gräma mig över det.
    Kissen som bor hos oss kom utsvulten och sargad för femton år sedan, fick mat och omvårdnad här, sedan har han blivit hos oss.
    Dagens pyssla blir vila och åter vila.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej och tack Synnöve, jag skall ta reda på vad lökblommorna heter, men just nu ligger jag nerbäddad så det får bli lite senare.
    Vi syns
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Jag kan riktigt känna doften av baket.
    Mumms.

    SvaraRadera
  16. man får ta en rabatt i taget. Det blir jobbigare och jobbigare för varje år att sitta hopkrupen vid rabatterna, så det får bli lägenhet med stoooooooor balkong sen... Det doftar ljuvligt här också, dock inte ditt brödbak, utan gubben håller på och lagar indiskt till middag.
    Hulda

    SvaraRadera