fredag 4 februari 2011

Sticklingar och omplantering

Kolla, magnolians knoppar, de har blivit riktigt stora nu. Det känns nästan som vår. Idag sken solen stundtals men det blåste.
Jag är på väg till butiken nere i Limhamn.

Ännu hade inte folk börja med sin inköp inför helgen, det var lugnt och skönt.

Fransosen med sin tuffa brödbil har blivit ett populärt inslag i Limhamn. Idag avstod jag, bröd fanns hemma.

Men det var svårt, bröden är supergoda.

Men en ny bukett tulpaner är ett måste. Det blir en ny färg varje vecka, jag har alltid lika svårt att välja vilken färg jag vill ha.
Mitt egentliga ärende var att handla hem blomjord. Jag hade bestämt mig för att klippa ner mina pelargoner, de var så stora och rangliga jag orkarde inte se dem längre.


Jag brukar göra det i mitten av februari, men en vecka hit eller dit gör nog inget :)

Lite synd att klippa bort de fina blommorna, men det kommer ju nya.

Får man väl hoppas.

Det är första gången denna blir nerklippt, den inhandlades i somras. Jag vill så gärna att det blir många nya av alla sticklingarna som jag tog idag.

De fick stå i vatten en stund innan de blev plantade.

Det blev 20 nya små plantor av tre pelargoner.
Nu ska de stå i mitt arbetsrum, där är det ljust "söderläge"och bra, så får vi se hur det går.
Jag brukar lyckas rätt så bra.
God kväll alla

33 kommentarer:

  1. Vilken härlig brödbil - en sån skulle jag vilja ha här i stan :-) Jag ska också börja plantera om nästa vecka, både hemma och på jobbet, men det är vanliga gröna växter. Hoppas din rödspräckliga pelargon vill ta sig. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna, själv har jag svårt att beskära mina blommor ...

    SvaraRadera
  3. Så härligt med alla spirande knoppar! Ja, nu börjar det bli dags att plantera om och klippa ner - visst är det underbart?
    Måtte det inte komma mer snö eller bli minusgrader!
    Det är så mycket, som jag inte hann i höstas, som jag vill börja med nu...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Wow, liksom! Menar du att det är en riktig fransos som rullar runt med nybakat bröd? Då skulle jag ha riktigt, riktigt svårt att avhålla mig från att handla. Visst är mitt eget bröd gott, men ...

    Nu får du allt hjälpa till och, liksom jag, be till högre makter att de pelargonbebisar du skickade mig hankar sig fram någon månad till! De har klarat sig ända tills nu, men av någon anledning börjar de visa tecken på att ge upp andan så här på tröskeln till sommarhalvåret. Jag blir inte klok på om det är för lite eller för mycket vatten som ställer till det, men bladen blir bruna, torkar och faller av. HJÄLP!!!

    En ny knippe tulpaner ska även jag skämma bort mig med idag och här blir det också färgbyte :o)

    Ha nu en fin lördag, vännen min, och säg hej åt C också! :oD

    SvaraRadera
  5. Gick just förbi mina rangliga pelargoner och tänkte samma sak.

    Vilken fin bild i headern - verkligen vårkänsla. Och vad fin du är på nya profilbilden!

    Den där Boulangeri-bilen passerade mig häromdagen och jag undrade just vad det var för nygammal veteranbil!

    Trevlig helg! (i blåsten...)

    SvaraRadera
  6. Brödbil....*suck*

    Har du aldrig blandade färger på tulpanerna?

    SvaraRadera
  7. Hej! Gillar din sida. Förra helgen kappade jag min pelargonier men för första gången tog jag inga sticklingar.
    Hoppas du får tur med dina ♥ ♥ ♥
    Tittar in en annan dag/Lena

    SvaraRadera
  8. Grattis till "lördagsbloggen", verkligen inspirerande bilder i din blogg! Jag vågar knappt gå ut och titta på mina pelargoner som stått undangömda sen i höstas, de frös nog ihjäl...

    SvaraRadera
  9. Hej F.Venus, du kan inte ana så gott bröd de säljer där mmmmmm. Jag brukar handla något och alltid pain riche för det klarar man inte att baka i vanlig ugn.
    Visst är den söt, den spräckliga pelargonen, tyvärr glömt bort vad den heter.
    Ha en skön lördag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej och tack 4U2, visst känns det jobbigt att skära ner blommorna, men de blir ju så buskiga och fina efteråt.
    Tack än en gång för att du lade mig på "Lördagsbloggen"
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, mer snö och minusgrader tror jag det blir, februari och början på mars är vanskliga månader.
    Jag har gått runt lite på tomten, det händer en hel del nu, det är ju trots allt 3-6 plusgrader.
    Det känns skönt att ha klippt ner de rangliga pelargonerna, så får vi se hur många nya det blir. Det är alltid spännande.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Jo du Nina en äkta fransos (med underbar fransk-svensk brytnig),säljer supergott bröd som de bakar i sitt franska bageri i stan.
    Nej! de får inte dö dina små sticklingar, syns det inget nytt i bladvecken? Jag låter alltid vattnet torka upp ordentligt, vattnar måttligt.
    Ha tålamod, kanske de sätter fart.
    De har väl inte kroknat helt?
    Jag hade försökt att klippa ner en eller två en bit, då ser man om det är krut i dem efter ett litet tag.
    Tulpner på köksbordet är bara ett måste nu, sedan blir det inte tid att njuta blommor inne. Då blir det fullt upp med trädgårdsarbete och det finns inte så mycket tid att sitta....:)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Tack Petra, ja nu kliar det i fingrarna, som jag längtat att få börja med något lite som påminner om vår.
    Jag gillar själv headern, Malmö i ett nötskal, stranden och torson.
    Boulangeriet ligger alldeles i närheten där du jobbar Petra, Östra Rönneholmsvägen 6 precis innan Triangeln.
    Du måste testa deras bröd, kanongoda.
    Ha en fin helg, om nu blåsten ändå kunde upphöra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Osloskånskan välkommen hit. Ibland blandar jag alla färgerna på tulpanbuketten, men då blir den så stor, så det får bli när vi ska ha gäster framöver.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Tack så mycket, Tankar vid Midnatt, det var kul du hittade hit och du så välkommen tillbaka.
    Det är så roligt med nya besökare på sin blogg
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Kicki, tack, det är en rolig grej 4U2 har gjort det här med "lördagsbloggen", ett bra sätt att hitta ny bloggar på.
    Det gläder mig att du gillade min, du är välkommen åter.
    Hoppas du har klarat dina pelargoner.
    Ha en bra helg

    SvaraRadera
  17. Nix, i bladvecken syns det absolut ingenting. Och så rangliga och magra - och slokande - som de är så vågar jag mig inte på att klippa ner dem heller. Just nu känns det som jag inte kan göra annat än be till högre makter att de ska överleva ... *suckar djupt*

    SvaraRadera
  18. Vi håller tummarna Nina, det brukar ju inte vara så svårt att få dem att växa, ge dem en chans till.
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Hei Monkan,
    Her var det vårstemning i dine bilder, og det nærmer seg med raske steg, selv om vinteren henger i her hos meg enda.
    Takk for koslig kommentar i bloggen min. Var en tur til nabobyen denne uken, og da tok jeg endel bilder, bl.a. av stasjonen du så.
    Ellers snør og regner det om hverandre her i dag, så vi har innedag med bøker og god mat.
    Ha ei riktig god helg.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  20. Visst är det roligt och vårligt att göra omplanteringar! Man riktigt ser hur blommorna blir glada. En nackdel... det blir så många av dem!

    Kram och trevlig lördag.
    Ps. Tack för Rötter-tipset!

    SvaraRadera
  21. Hej Berit, kan du tänka dig vi har 6 grader varmt ute, men det blåser så jag känner inte för att gå ut.
    det finns som tur är mycket att hitta på inne, idag går jag igenom mina släktforskningspärmar. Sedan är det dags att titta lite på TV
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  22. Jovisst "Vårt lilla röda hus", får man många, men man kan ju byta med vännerna eller ge bort till någon.
    Hoppas du lyckas med din fotosökning
    Monkan

    SvaraRadera
  23. Hej Monkan!
    Jovisst känns det som om våren är på kommande när blommorna ska omplanteras!
    Säkert blir dina hur fina som helst!
    Jag har EN amaryllis kvar som blommar ännu!
    Härliga muffins du visade i förra inlägget!
    Alltid gott med hembakat ...
    fast ibland vill man nog köpa också!
    Trevligt med brödbil!!
    Ha en skön söndag, vi ska på barnkalas :O)
    Ett av barnbarnen fyller två år!
    Kram V.

    SvaraRadera
  24. Hej Vivan, ja jag hoppas den är på väg, när jag tittar ut till grannen, ser jag henne i full färd med att räfsa sina rabatter, det är väl ett vårtecken, kanske.
    Men det är nog lite för tidigt, jag väntar lite till med trädgårdsarbetet.
    Muffinsen är av den allra enklaste sorten, men goda ändå. Bäst höjd på muffins får man ju annars när man rör smöret med sockret, ja du vet säkert.....
    Brödbilen är jättepopulär, han säljer slut på allt.
    Det var längesdan vi var på barnkalas, de våra har nu uppnått en ålder då barnkalas är helt uteslutet :)
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  25. Hej, jag har lånat en bild av fängelset i Malmö av dig. Är det OK? Du finner den här:
    http://callerockback.blogspot.com
    För övrigt tar du väldigt fina bilder.
    Min mailadress:
    callerockback@rocketmail.com

    SvaraRadera
  26. Det var helt okej,gläder mig att du valde just min bild.
    Monkan

    SvaraRadera
  27. Mycket fina bilder Monkan, gav oss under våren!
    Jag Innan plantering av sticklingar, doppa dem helt kort i böka hormon, fånga lättare.
    Hälsningar
    Magda

    SvaraRadera
  28. Tack för tipset Magda. Vi får se sedan om jag lyckas.
    Monkan

    SvaraRadera
  29. Men jisses, vilken urgullig brödbil! Precis så ska de se ut!! Och pelargonerna är det dags för alltså, måste släpa in en säck jord bara...
    Hulda

    SvaraRadera
  30. Faktiskt fick de pelargoner jag ställt undan i Holgers" vatten för första gången just i dag. Trots att dom stått torrt och svalt har dom börjat blomma lite smått, så det är nog dags att kapa ner dom. Vill gärna vänta lite till så att vi hinner få lite mera dagsljus annars blir dom så rangliga. Två stycken har fått övervintra i vårt varma kök och det ska bli intressant att se om dom unvecklas annorlunda mot de i "Holgers".

    SvaraRadera
  31. Javisst Hulda, är den tuff den lilla bilen.
    Jag kunde inte hålla mig längre, så sekatören fick göra sitt jobb. Men vad slabbigt det blev innan allt var färdigplanterat.
    God Natt
    Monkan

    SvaraRadera
  32. Hej Cici, det är alltid lika spännande med de där blommorna. De blir så fina och kraftiga ner de blir ordentligt nerklippta.
    Nu ska jag gå och lägga mig, ute stormar det, fönsterutorna skallrar usch
    Monkan

    SvaraRadera
  33. haloj ja nu börjar det bli dags att fixa med blommorna.. ser att det börjar våra sig hos er... här ligger snön djup länge ännu, Jag hade en gedigen samling pellisar och dom var mig kära men första året vi bodde här( för tre år sedan )frös dom bort i min trodde jag var bra vinterförvaring. det var ett 30 tal olika pellisar :( gamla sorter .. suck..
    Men i år har jag redan bokat 6 nya så här ska prövas igen ! fick just hem katalogen från rockdala... sett den?

    SvaraRadera