fredag 22 februari 2013

På stan med väninnan.

Häromdagen blev det en tur upp i stan med kompisen Lena. Vi gick igenom Gamla Väster, ett av få ställen i Malmö där den gamla bebyggelsen blivit varsamt renoverat och sparat för eftervärlden.

Variationerna är många på husen. Detta tillhör nog ett av de minsta.


Så småningom kom vi upp till Lilla torg, här finns flera av de äldsta husen i Malmö

Den dagen som Lena och jag var här, var det fruktansvärt kallt och blåsigt, men framåt försommaren öppnar alla serveringana och det sättes ut bord och stolar över hela torget. Har man tur får man en plats.

Här på Lilla torg ligger också mitt favoritställe, FORM DESIGN CENTER, jag besöker detta ställe så ofta jag kan.

Lena och jag gick in i butiken GARDEROBEN, en butik med en massa fina kläder, smycken, stickade mössor, vantar och väskor mm. Butiken drivs av 8-10 hantverkare, riktigt duktiga sådana.

Lena är verkligen sugen på den söta capen.

Så var det dags att gå in på Form/Design center

Här var det en fin utställning, men jag har endast valt att visa de här gigantiska möblerna. 

På översta våningen ligger den fina butiken där man kan köpa jättefina svenskgjorda prylar. Här gick vi runt länge och tittade.




En hylla med de underbara leksakerna från Brio, Almedals tyger hade också en plats, plus en massa annat smått och gått.

Nu är vi ute på Stortorget. Här ligger vårt fina rådhus, det ljusa huset till vänster är residenset.

På Stortorget ligger även vårt gamla vackra apotek Lejonet.
 Nu var det äntligen dags för dagens fika, den intog vi på Café Mäster hans som ligger vägg i vägg med apoteket.
Efter fikan tittade vi på vårens nyheter, en jätte fin tröja kunde jag ej motstå att köpa med hem.

Trots kyla och blåst har vårblommorna kommit till butikerna. Bellis, penseer, påsklijor, mm, mm.
Men iår ska jag vänta lite till innan jag köper hem vårblommorna, i alla fall tills det blir plusgrader.

8 kommentarer:

  1. Ännu en del av Malmö som jag aldrig sett förut... så fint med de gamla husen och så bra att de bevarat dem. Rådhuset kommer jag faktiskt ihåg från det jag var i Malmö för många, många år sedan... det är riktigt imponerande och så pampigt!
    Apoteket Lejonet och de gamla husen vid torget läste jag om i en av de andra deltagarna i utmaningen "100 hus 2013"
    En trevlig dag med väninnan - det är väl toppen!
    Har ni ingen snö kvar hos dig? Här ligger fortfarande sisådär en 25 - 30 cm...
    Önskar dig en bra fredag och en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki,ja det var en skön dag trots bitande kyla. Hade inte väninnan ringt och frågat ifall vi skulle ses hade jag nog inte gått ut alls, det känns nästan som jag gått i ide för tillfället.. :)
      Snön försvann för någon vecka sedan, vi har ju sällan så mycket snö som ni uppåt landet.
      Ha en skön helg du med
      Monkan

      Radera
  2. Fina Malmö, sett genom dina kameraögon, det kan inte bli annat än bra!
    Det var länge sedan jag gick på just dom gatorna men man minns när man ser det! Så fint och välbevarat!
    Ja, kallt och isigt är det fortfarande, man ser inget slut på det...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, men snart har jag nog plåtat det mesta i min stad. Jag tycker det är svårt att hitta något nytt kul att förmedla.
      Idag söndag är det fortfarande lika trist väder, så ingen promenad idag brrrrrr.
      Kram Monkan

      Radera
  3. Vet du vad, det är lika gôtt varje år att få sig lite vårliga Malmöbilder till livs här hos dig! Det ingjuter hopp om att det inte dröjer så värst många veckor till innan det vänder även lite längre norröver. Har förresten den meteorologiska våren kommit till Skåne ännu?

    Där i Garderoben skulle jag gärna ha följt med er in, hördu. Inte för att shoppa, utan endast i industrispionerande syfte, haha! Skämt åsido, så är det alltid inspirerande att ögonfröjdas åt andras goda hantverk. På tal om hantverk, så är jag på slutrakan av mitt senaste sjalprojekt, det som började med triangulär mormorsvirkning. Tro´t om du vill, men till långsidorna håller jag just nu på med att virka SPETS, som är en avart av virkning jag hittills inte ägnat mig åt. Men det kanske är ytterligare ett ålderstecken att sortera in i arkivet..?

    Ha en riktigt skön söndag och mina varmaste till er båda ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, vårliga bilder? jag tycker bilderna är mest gråa och ger minst sagt ett vårligt intryck, men okej vi har ingen snö. Ett stort plus. :)
      Men våren är på väg hoppas jag, längtar, längtar efter sol och värme.
      Du kan få följa med in i Garderoben ifall du vill? Adressen dit är: www.garderobendesign.se Där kan du kolla en del av deras alster. Jag älskar sådana där butiker, där det finns lite udda grejor. Tyvärr passar jag inte i allt men en del är precis min stil.
      Jag har koll på vad du har för dig :), den nya virkningen är jättefin, ja precis som vanligt, allt du får i händerna blir bra.
      Spets är väl helt okej, det är skillnad på spets och spets.
      Just nu kommer allt det där gamla tillbaka både i mode och heminredning.
      Som du säkert märkt har jag legat väldigt lågt nu en tid, men jag hoppas att jag snart ska få lite ny energi.
      Igår hade jag Joacim och A + hennes föräldrar här på middag. Vi hade en trevlig kväll.
      Idag kommer Nilcas med familj hit på söndagsmiddag, de kom hem ifrån sin skidresa i Alperna igår, så det finns väl en del som de vill berätta därifrån. Det blir säkert en trevlig kväll idag med.
      I morgon ska vi på utflykt med Joacim och Falköpingsborna, så jag hoppas att det blir någorlunda väder.
      Jag har nog aldrig frusit så mycket i hela mitt långa liv som den här vintern. Det har säkert med det allmänna tillståndet att göra, ja du vet.
      Nu ska jag ner i köket och börja förbereda för dagens middag, vi ses eller höres på bloggen,
      Ha en bra söndag du med,
      kram Monkan med bihang :)

      Radera
    2. Naturligtvis ska det stå:"inget vårligt intryck" på översta raden.

      Radera
  4. What wonderful photos of the old city Malmö!
    Very interesting buildings, nicely renovated houses, shops, everything!
    Thanks for the ride!
    Many kisses my dear Kickan

    SvaraRadera