måndag 31 oktober 2011

Test med nypon och äpple

Jag hade fått för mig att göra gelé av äpple och nypon idag, men en titt i källarförrådet gjorde att planerna ändrades. Där fanns redan två sorters gelé, det räcker.
Äpplen har vi gått om, så jag ställde mig att skala ett kilo och delade dem i småbitar.
Äpplebitarna stöttes med potatisstöten, sedan slog jag på de passerade nyponen, ca 4 dl
Jag hade syltsocker hemma, det hamnade i blandningen och så fick det hela koka 10 minuter.


Fem burkar äpple-nyponmos/sylt blev resultatet, det smakar förträffligt.


Det är kul att hitta på nya recept, allrahelst om det lyckas.




Härom dagen på min promenad upptäckte jag den här fågelholks-skyskrapan som var byggd till några av parkens fåglar, kul. Men samtidigt slog det mig att det nu är dags att börja förse fåglarna med mat.

Vi har köpt hem ordentligt med foder, solrosfrön har vi ännu inte fyllt på, men nötter och talgbollar finns på plats.

Jag satt beredd med kameran, men det blev ingen bild, jag gav upp. Precis när jag lagt undan kameran, vips så var där en blåmes och tre talgoxar. Typiskt :).


Det var det hela för idag.


God kväll

8 kommentarer:

  1. Vad härligt att ha egna äpplen.
    Jag köpte på torget för 24:kr kilot. Fattar inte varför svenska äpplen ska vara så dyra.
    Jag blev riktig sugem på en knäckebrödsmacka, man jag får nöja mig med dansk aprikosmarmelad.
    Våra småfåglar behöver extra mat på vintern
    Någon dag lyckas du nog med ett foto.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Äpple & nypon - kunde vara något för mig, som inte är så där över hövan förtjust i smaken av enbart nypon. Får se om jag kan uppbåda energi till ett provkok, för äpplen har jag ännu några lådor av egen skörd.

    Än så länge har jag inte fyllt fågelmataren. Vädret är tills vidare så pass varmt att det fortfarande finns rätt gott om insekter i farten, men det står väl inte länge på förrän det är dags.

    Det känns som hela min måndag har gått åt till att försöka reda upp i FPA-oredan. Mer än så behövs det inte i nuläget för att jag ska bli helt tömd på ork. Kärringen börjar bli gammal, inte tu tal om annat :o/

    Nåväl, imorgon är en ny dag, och det gäller att se fram mot densamma med tillförsikt. Än så länge har vi i alla fall tak över huvudet, så jag ska antagligen inte klaga.

    Gokväll på dej!

    SvaraRadera
  3. Den ser verkligen god ut, den där nypon-äpple-marmeladen! Vilken fin färg!
    Ännu ett tips på vad man kan göra med nyponen!
    Jag har inte kommit iväg för att plocka några än, men tack för upplysningen om vresrosnyponen!
    Imorgon kanske...
    Den ser rolig ut, den där fågelholks-skyskrapan, men jag undrar om fåglar vill bo så...
    Vi har inte börjat mata fåglarna, det är ju så milt än så länge!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Viola.Himmel, 24 kr kilot för äpplen, då är man glad att ha egna. Men iår var det inte så stor skörd så det blir väl till att handla dyrt framöver.
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej Nina. Vi börjar alltid lite tidigt att mata fåglarna, vi vill så gärna att de stannar hela vintern hos oss.
    Den där FPA-oredan verkar ju helknäppt, jag fattar inte hur de tänker, om de tänker.
    Orken är inte den bästa här iheller för tillfället, men den kommer snart tillbaka. Jag har fastnat i stickning, då blir det inte så mycket annat gjort.
    Vi syns så småningom
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Tack Monica, ja det blev en fullträff den där marmeladen. Jag tycker det är kul att mixtra i köket, ibland blir det "sk..t".
    Jag undrar också ifall det är så lyckat med ett höghus åt fåglarna, jag skall kolla till våren om det är mer än ett par som bor i den roliga holken.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Stickning..? Nu blev jag nyfiken! :o)

    SvaraRadera
  8. Ha ha Nina måntro du är nyfiken, men det är inga märkvärdigheter som stickas. Jag håller på med mössor av olika slag och modeller. Några skall väl bli julklappar till de unga skidåkarna. :) Jag har även Julia här hemma ofta,hon stickar ett sätt om mössa vantar och halsduk under min övervakning. Hon tycker det är jättekul.
    Monkan

    SvaraRadera