tisdag 23 augusti 2011

I Smålands skogar

Nu är vi på väg med vår liila husvagn mot nya äventyr. Bilden ovan tagen i farten någonstans i Småland.
Vädret blev bara bättre och bättre ju längre vi kom ifrån Malmö.


Efter ca 25 mil hamnade vi i Bussamåla, nästan världens ände, men så härligt,


vi fick en hel campingplats för oss själva, nästan, ett danskt par bodde på B&B.

Vi har åkt upp hit dels för att plocka svamp, kanske lite lingon.

Eftersom vi bor mitt i glasriket blir det väl en tur till något glasbruk också. Man måste ju sätta lite sprätt på slantarna där med :)


Närmsta lilla ort att proviantera på är Vissefjärda.

Kyrkan som ligger vid kyrksjön är en vacker syn,

klockstapeln är mycket fin.




Rosa näckrosor växte det runt den lilla ön som den vackra minneslunden låg.


På andra sidan sjön ligger Vissefjärda vackra golfbana.


Nu var det dags att ta på svampögonen. Det tog en stund innan vi kom till en skog som det kunde tänkas växa kantareller i.


De första hittade C, nu var det bara att leta vidare,


Oh vad glad jag blev när nästa lilla familj dök upp.



Nästa och nästa.............



Klockan började gå mot sen eftermiddag, det var dags att ta sig till vagnen och fixa mat.



Vi såg så mycket fina gamla hus på vägen hem, som det här gamla stallet tex.


Här stoltserar C med dagens skörd, vi fick ihop den på en skön eftermiddag i ett soligt Småland.

Så får vi se vad morgondagen bjuder på.

God kväll alla.


9 kommentarer:

  1. Åh, så härligt! Nu blev jag riktigt avundsjuk! Kantareller är såå gott! Och det finns ju tyvärr inte så mycket sådana i våra trakter...
    Ha det så mysigt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Vi har hittat exakt elva kantareller i år, det är så torrt att björkarna på gården var gula redan sista veckan i juli :-( Du bjuder på underbara bilder igen :-) Vi har just bestämt om husbyte med en familj i Malmö nästa sommar (Intervac) De har en nybyggd lägenhet bara hundra meter från havet, nära bron. Vi ska byta en dryg vecka så i vår vill jag ha lite tips :-) Ha en fortsatt fin resa!

    SvaraRadera
  3. Jahadu, det är alltså till Smålands mörka skogar man måste ta sig för att få några kantareller i år? Jädrar i det vilken förstadagsskörd!! Med den framgång ni tycks ha i skogarna är det bästa att all hitflugen, thailändsk plockarelit ser upp ;o)

    För tillfället har jag tappat all lust till allt. Det är inte ens kul att blogga för närvarande :o/ Jag roar mig istället med att plocka upp bilder på nya fotobloggen och drömmer mig tillbaka till Madeira ... *suck!*

    Ha nu en fortsättningsvis givande svamp- och bärresa, så ser vi avundsjuka fram mot nya, mysiga inlägg! :oD

    Kram till systeryster och svågerpåger!! ;o)

    SvaraRadera
  4. Jag har bara sprungit på en enda kantarell så här långt, men man kan ju alltid hoppas på att får ett par till innan säsongen är över.

    Hur visste ni att man måste åka till världens ände för att hitta kantarellerna, har ni varit där förr?

    SvaraRadera
  5. Hej Monica, nej det är inte lätt att hitta större mängder hemma, dessutom är vi många som slåss av skörden.
    Tack, vi har det mysigt och skönt
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Fru Venus, ja ni har haft ett mycket finare väder än oss härnere, så jag förstår att det inte växer mängder med svamp på Åland.
    Såg med egna ögon att era björkar var gula när vi var över.
    Det finns mycket att titta på när ni kommer till Skåne (Malmö), skall tipsa längre fram.
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Nina, man måste åka en bit för att få ihop en korg kantareller. Vi har det härligt här i mörka Småland.
    Min CIA-agent och jag har sett din nya blogg, mer om det när vi kommer hem.
    Tråkigt att du har tappat lusten, men jag förstår hur du känner.
    Hoppas att du får lust och livsglädjen tillbaka

    Ha det gott
    Monkan och agenten

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, vi har faktiskt varit här i trakterna i fjol. Då plockade vi massor.
    Men trattkantarellerna är inte färdiga ännu, dem åker vi opp och hämtar om några veckor :).

    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hej

    Cia agent? Oj, då får man slå i stora "djungeltrumman"....ugha tjagga, ugha tjagga.... ;)

    SvaraRadera