söndag 1 maj 2011

Sköna maj välkommen...brrrrrrrr

Jag vet inte vad det är med mig, jag "hinner" nästan aldrig få in bloggen på den dagen bilderna är tagna.
Igår var det kanonväder, C började så nätt att tömma och sila jorden från en av våra komposter.


Det fullkomligt kryllade av mask. Vi sparade lite mask som vi slängde ner i den komposten som inte är helt färdig ännu.
Det brukar ta ett par dagar att tömma en behållare, men oj vilken fin jord.


Efter en väldigt torr period kopplades vattnet i från vår egna brunn till strilen. Då fick vi en egen regnbåge och alla blommor och buskar fick äntligen vätska.




Vi firade en väldigt lugn och skön Valborg. Endast 1 km ifrån där vi bor hade det samlats ihop till ett stort bål.


Folk kom i mängder för att titta och lyssna på körerna som sjöng in våren.


Vi hämtade Julia på vägen dit, det är alltid roligt att ha med henne. Max Julias bror var med föräldrarna på annat håll.



Även yngste sonen med sin sambo och vovven Emma slöt upp vid bålet.


Tänt var det här, det tog inte många minuter förrän det brann för fullt i det torra riset.


Varmt och gott blev det, kvällen var nämligen ganska kylig.


Vi lämnade bål och folk, gick hem och åt lite gott.



I dag 1:a maj har jag varit och sjungit med mina vänner. Efter sången blir det alltid fika och eftersnack.

Nu ska vi åka och lämna våra deklarationer, ja vi är alltid ute i sista minuten, det hör till :)

Ha en skön kväll
Monkan

12 kommentarer:

  1. Det är då för väl att du inte hinner med att blogga om den gångna dagen före denna är till ända; nattuggla får man vara, men det ska vara måtta med allt ;o) Vi, dina trogna läsare, är såå nöjda med inläggen närhelst de dyker upp!

    Så lustigt att ni råkade ta itu med tömning av era komposter precis samtidigt som jag tog hand om min. Den har inte tömts på två, kanske rentav tre, år. Sedan min tidigare hyresgäst försvann till annan adress har det varit bara jag i huset (och lilla A på halvtid), så det tar sin tid att fylla en stor behållare. Men jag säger som du: vilken jord! Mumma för rabatter (och för växthusodlingen, för vilken jag tagit undan en hög).

    Det var inget dåligt bål ni hade hos er. Min lilla brasa i grytan var en myggfis i jämförelse, men till och med den värmde skönt i kylan.

    Idag har jag varit ute mest hela dagen och småstädat på gården. Det mesta börjar vara under kontroll, så flera års tungt slit har till slut gett resultat. Det känns nästan som jag har för lite vårsysslor den här gången *förvånad*

    Imorgon ska jag jaga grävmaskinist :o) Ha en fin första maj-kväll!

    SvaraRadera
  2. Vi har haft fint väder och riktigt varmt om man hållit sig i lä bakom båthusen vid havet :-) Vår brasa var dock bra mycket mindre :-)) Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  3. Nu är det bråda dagar och det är knappt man hinner med att läsa och kommentera bloggarna man följer, än mindre skriva på sin egen. En majbrasa hann vi dock med i går kväll och kanske hinner jag lägga ut lite bilder därifrån i morgon inan jag ska ta tåget till Stockholm.

    SvaraRadera
  4. Ja visst kan man säga SKÖNA MAJ för nu är det riktigt härligt ute och alla underbara blommor som äntligen kommit och som vi får njuta av! Så mycket folk som samlats runt majbrasan. Hos oss har vi ingen majbrasa. Vi har den till påsken.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  5. Hei Monkan,
    her var det mange fine vårlige bilder. Så var det endelig mai, og her kom den med sol, men kaldt vær.
    Ønsker deg en fin uke.
    Berit.

    SvaraRadera
  6. Hej Nina, vi tömmer våra komposter vartannat år, ibland tar det lite längre tid. Vi har även en varmkompost för avfall ifrån köket, den tömmes varje år. I den är det ordentlig sprutt.
    Enligt ditt inlägg ifrån Valborg hade ni lika kyligt som vi.
    Idag visar termometern ändast 10 grader, så det är inomhusgöra som gäller.
    Jag har städat undan vinterskorna och plockat fram sommarskorna. Vi har varit en liten tur med bilen idag, ska se ifall jag hinner få ut det.
    Hoppas du fatt i en grävare idag.
    Ha de bra vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hejsan Venus, tänk vad vädret växlar, men nog sjutton ska det alltid växla runt Valborg. :(
    Jag har städat undan vintergarderoben, men det kanske var förhastat.
    Jag har sett att du varit flitig i eran stuga :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, tusen järn i elden är vi väl vana vid, speciellet när en resa ligger framför oss.
    Vissa tider finns det ingen tid över för bloggandet hur gärna man än vill.
    Men det var väl trevligt att ni hann fira Valborg i alla fall.
    Ha nu en skön resa
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Ja Anelias, sköna maj välkommen.... men himmel vad kallt det blev. Ett riktigt bakslag, ena dagen 20 grader för att nästa dag sjunka till 9-10 grader. Det var härligt att stå nära brasan.
    Ha en fortsatt bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Berit, det är så vackert ute, alla buskar och träd står i full blomm.
    Hoppas ni också har fått en fin vårskrud där uppe.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Ja, Valborg och första maj blev litet kyligare än vi haft innan!
    Men firar man inomhus i glada vänners lag, går det bra ändå! Och sol hade vi ju fortfarande!
    Fast ikväll kom det litet regn - äntligen!
    Majkram, Monica

    SvaraRadera
  12. Hej Monica, jag frös så in i norden på Valborg, bålet värmde gott, sedan gick vi hem i stugvärmen.
    Vi hade en lugn och skön Valborg med lite gott att stoppa i magen.
    Vi vattnade ordentligt, regnet som kom var ju inte så mycket. Det är så torrt ute i skog och mark, det behövs en riktig rotblöta nu.
    Kram Monkan

    SvaraRadera