söndag 17 april 2011

Så var det slut på helgen

Innan vi blev dåliga blev vårt plank ordentligt högtryckstvättat. Igår blev det laserat.
Det var en märkbart irriterad herre som svor på taggiga krusbärsbuskar, vinstock, kejsarkronor och en väldigt taggig ros som stod i vägen på ena sidan. Vi hade förberett för det här redan i höstas, jag klippte ner hela min fina rosa clematis för att det skulle vara lättare för honom. Nu är jag så nyfiken ifall det kommer nya skott på den, ännu syns inget :(
Lite senare på eftermiddagen for vi iväg till Plantagen för att inhandla blomjord, jag hade fått för mig att plantera om mina pelargonssticklingar.

Det här stället tillhör inte mina favoritställen.


Det är säljes allt möjligt, men jag förväntade mig mera blommor och plantor.



Nåväl, jord fick jag med mig hem, så fram med alla rentvättade krukor och alla sticklingarna.


När allt var färdigplanterat stod jag med 20 st krukor som skulle placeras i soliga fönster för att växa till sig ordentligt tills det är dags att sätta ut dem på altan och trappor.


Inte så himla snyggt med trädgårdskrukor inne, men vad gör man när det inte finns någon annanstans att ställa dem.


Mårbackapelargonerna fick planteras två och två i stora krukor. Fylligt och fint blev det.



Vi har en födelsedag i veckan, så jag svängde ihop två tårtbottnar som skall fyllas med något gott,


samt en sockerkaka som vi skall ha till kvällskaffet.


Nu är det dags att gå ner och titta på TV en stund,

God kväll

8 kommentarer:

  1. Nej, Plantagen är inte heller ett av mina favoritställen, men det beror litet på vad man är ute efter. Vi letade efter rosor i fjor och alla på Plantagen hade svartfläckssjuka. Jag vet, det får dom så småningom, men man behöver ju inte köpa sådana, som redan har det och smitta alla hemma...
    Ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Håller helt och fullt med både dig och Monica: Plantagen är inget ställe där jag gärna handlar. Mestadels blir det förstås lokalt här på Åland, men i Sverige besöker jag gärna Blomsterlandet. Därifrån har jag bara fått prima växter, vilket jag inte kan påstå när det gäller Plantagen :o/

    Stackars C, så bökig den där laseringen måste ha varit ... Det är illa nog att behöva ägna sig åt fastighetsunderhåll, men att dessutom behöva krypa runt på knäna i en stickig djungel var säkert ingen höjdare ;o) Du ska få se att clematisen kommer igen! Den skulle väl bara våga annat som familjemedlem i ett hushåll med illgröna fingrar..?

    Och själv har du dragit igång för fullt efter sjukdomstiden! Det är en anslående mängd pelargoner frun har att ta reda på om vårarna. På pelargonfronten kan jag annars glädja dig med att den topp jag knipsade av den överlevande sticklingen nu har rotat sig!!! Om jag sköter mig nu kommer jag alltså att ha TVÅ härliga plantor till sommaren :oD

    Idag ser det inte ut som vädret blir det allra bästa, men jag får nog lov att fortsätta med min äppelbeskärning ändå. Jag måste få undan det momentet så att jag sedan i lugn och ro (?)kan ägna mig åt att förbereda för växthuset. Borde försöka få tag på någon med en minigrävmaskin, för jag inser att spadgrävning inte är att tänka på den här gången.

    Ny måndag, ny vecka. Ha det fint och ta det i måttligt tempo!

    SvaraRadera
  3. Hej Monica, på Plantagen handlar vi aldrig plantor till trädgården, vi åker gärna till Flyinge plantskola. Där får man riktigt experthjälp. Alla våra fina gammelrosor har vi handlat där mm.
    Vilket kanonväder det varit idag:)
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, jag var ute och kollade den där clematisen ordentligt,jominsann där fanns små gröna ämnen.
    Även en del av mina stockrosor som jag trodde hade gått åt i vinter visar sig nu :)
    Det är samma visa varje år, jag har alltid för många pelargoner att ta hand om. Men mina svärdöttrar kanske vill ha några förhoppningsvis, om dom nu inte tycker det är "kärringblommor".
    Idag har vi mest latat oss i det varma och soliga vädret 18-20 grader var det i middags.
    C har varit hos läkaren igen, :(
    meilar dig i morgon.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Det var många pellisar du driver upp. Klart att det är roligt att se dem frodas. När man bor i lägenhet får man köpa nya varje år.
    Saknar trädgård ibland men när man läser trädgårdsbloggar så nog är det jobbigt (en tröst) Det var roligt att se allt vakna till liv på våren. Fina bilder du hade i förra inlägget.
    Skönt att influensan har gett med sig. Det tar tid innan orken kommer tillbaks så tag det lugnt.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Jag ska bara be att få framföra mina hjärtliga gratulationer på födelsedagen!
    Stort GRATTIS!
    Födelsedagskram, Monica

    SvaraRadera
  7. Tack Viola,Så roligt att du gillar mina bilder.
    Ja det är skönt att vara på benen igen.
    Glad Påsk.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket Monica
    Kramar Monkan

    SvaraRadera