måndag 22 februari 2010

Städning i tygskåpet

Måndagmorgon, och huvudet surrar av alla papper som jag skall gå igenom idag.
Papper som skall fyllas i och skickas iväg till , AMF, Alecta, Skandia och min bank, så mycket att tänka på när det är dags att få ut sin pension.
Jag tycker inte pappersarbete är så kul. Men, men, nu är det gjort och skönt är det.
Av bara farten började jag sortera i en del skåp, då hittade jag lite tyger och lite annat kul.
Tänk vad man glömmer fort vad som finns i gömmorna.
Lite olika stuvar, ingen bit var stor nog till en kudde, men det löste sig ändå.

I en plastpåse längst in i skåpet låg överblivna små rutor till ett sängöverkast som mamma och jag virkade till mitt barnbarn, kanske jag kan göra något av dem, vi får se.

Dalahästarna blev ihopsydda med det luddiga tyget till en kudde.


Den luddiga sidan av kudden ihop med annan kudde som jag sytt av min gamla jacka där lammen satt på ryggen.

Dalahästsidan i min gamla soffa.




Idag var det nästan tomt i bland grönsakerna, men jag hade små ekologiska rödbetor, en morot och ett äpple. Jag rev alltsammans och så hade vi det till en bit kött och kokt ris. Det var supergott, man kan ha dressing på om man vill.
Jag var tvungen att bege mig ut, men det var ett vådligt äventyr.
Flera gånger höll jag på att stå på huvudet. Vi hade töväder så snön smälte lite, men sedan frös det på igen och ovanpå det kom det ännu mer snö.

Välbehållen hem kom jag i alla fall.

I dag var både min man och jag värda en kaka till kaffet eller efterrätt, kalla det vad man vill.
Hembakad äpplekaka, blåbärssylt och vaniljkesella. Smarrigt.
Nu när jag tittar ut, så har det åter börjat att snöa. Jag vill inte ha mer snö.
Klockan är mycket och det är dags att gå och knyta sig
God natt.






5 kommentarer:

  1. Dalahästkudden blev fin, den skulle vi kunna ha på stugan ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack, jag har lite pippi på dalahästar

    SvaraRadera
  3. Men vilken otur att turen inte var på din sida i min senaste utlottning :o( Jag måste rota i mina gömmor och se om det är fler dalahästtryck som gömt sig någonstans!

    Färgkombinationen på ditt påbörjade mormorsruteprojekt är ju jättefin! Varför inte virka ihop dem till ett kuddfodral? Jag har börjat på ännu ett nytt projekt, små färgstarka rutor med svart kantning som kanske får bli en väska till. Ja, du vet, lite samma färger som i svarta folkdräktssjalar med färggranna blomstermönster.

    PS. Lyckliga du som får gå i pension! Det skulle jag också vilja, mina knappa femtio år till trots.

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat på en kudde,måste köpa mer vitt garn isådana fall.
    Ja du, det känns skönt att få bli pensionär, men jag känner mig faktiskt inte som en sådan.

    SvaraRadera
  5. Seså, hugg åt dig ett par nystan vitt nästa gång du har möjlighet! Det skulle bli en jättefin kudde. Eller varför inte testa hur det blir om du virkar ihop dina färdiga rutor med varandra med en helt avvikande färg?

    Du, pensionär? Nej, det skulle man sannerligen inte kunna ana sig till, så som du flänger runt och tycks hinna fixa både med mat, hus och hobbies. Men tänk ändå, vad skönt att inte känna sig pensionmässig men faktiskt få vara det!

    SvaraRadera