onsdag 27 februari 2013

ÄNTLIGEN.....

Äntligen, ja idag sken solen och det var alldeles vindstilla. Ute i rabatterna har det nu börjat att spira för fullt. Bergklinten visar nya friska bladskott. Vintergäcken och snödropparna blommar. Mina tulpaner har också kommit ovan jord.
Jag blir genast på bättre humör av det som händer där ute.

Årets första nyckelpiga.

Mitt lilla Cox Orange träd har jag klippt idag, Ingrid Marie och Close trädet sak klippas i morgon.

Jag och C räfsade ihop lite löv och kvistar, det blev fyra säckar fulla.

Den första dagen i trädgården var så härlig. Som jag längtat till det här.
 Nu hoppas jag att det inte blir någon mer snö i år.
 

12 kommentarer:

  1. Åh, så härligt det ser ut! Det märks att ni har lite mer skyddat läge än vi har här - våra blommor har inte kommit så långt!
    Men nu ska jag också snart ta fram räfsan!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica.
      Jag tror också vi är lite mer skyddade än ni där nere på näset,i allafall nu innan havet blir uppvärmt.
      Vi räfsade endast lite i kanterna av rabatterna, resten tar jag senare. Det kan ju komma en köldknäpp då är det bra att löven skyddar växterna
      Ha en skön kväll,
      Monkan

      Radera
  2. NÄÄÄ!!! Självklart blir jag glad för din skull, men attans också, vad avundsjukan är svår att mota undan :o/ Fast lite, lite märks det att vi närmar oss vår, vi också. Mest pga att snötäcket börjar krypa undan från trädstammar och så där. Men mycket mer än så är det inte.

    Det ska förresten bli väldigt spännande att se om jag får några vintergäck i år. För ett par år sedan norpade jag med mig fröhus från överblommade sådana i en visningsträdgård och krafsade ner dem lite slarvigt i en av rabatterna. Ifjol syntes inte mycket mer än några enstaka gröna blad, inte en tillstymmelse till blomning. Men kanske i år..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina. Ja du så härligt vi hade det, men du ska veta att 4 mil in i Skåne ligger snön vit. Det såg vi när vi var ute med Joacim och hans svärföräldrar i helgen.
      Vintergäcken är duktiga att fröså sig, det tar inte lång tid innan det kommer blommor ska du se.
      Det är extra kul med "tjuvade" fröer och skott. Jag håller tummarna att de blommar iår
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  3. Svar
    1. Ja Cici, enligt min Sverigekarta gör vi det. :)
      Men visst är det en enorm skillnad, vissa år.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  4. Men nu blir jag lite avundsjuk.. Jag säger som Cici, bor vi verkligen i samma land..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maidi. Jo du det gör vi, jag är faktiskt väldigt glad att vi får vår tidigt, men det har hänt även hos oss att det snöat så sent som i Maj månad.
      Ha det gott
      Monkan

      Radera
  5. Hej Monkan!
    Nu blir jag så där lyrisk och kanske lite avundsjuk igen ;O)
    Minns förra våren när du visade dina första vårblommor i trädgården ...
    tänk att det gör de redan hos dig! Här är bara grått och snöslask .... just nu regnar det småspik ...
    men det ska det visserligen göra innan våren anländer!
    Så jag får väl ge mig till tåls!
    Önskar också jag fått följa med er, i förra inlägget ... så underbar tur på stan!
    FINA butiker !!
    Ha ett skönt veckoslut!
    KRAM ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vivan.
      Regn gör ingen människa glad. Våren har väl inte kommit på riktigt än,men den är på väg känns det som.
      Kul att du gillade turen på stan. Det finns en del jättefina butiker i Malmö. Jag gillar konst och konsthantverk, sådana ställen finns det en hel del.
      Tack för att du tittade in,
      Monkan

      Radera
  6. Hejsan

    Lika ihärdiga i trädgården som vanligt ser jag......kommer i helgen och gästar.....tack för senast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej grabben.
      Ihärdiga var väl att ta i, men en god början blev det.
      Ni är alltid välkomna.
      Monkan

      Radera